Det som hände igår klockan 09:05 var att servern blåskärmade med felkod 0x0000000a. Det vet vi med säkerhet. Vad som hände sen är något oklart. Mycket tyder dock på att servern, efter att ha skrivit en minnesdump till disk, har försökt att starta om men blåskärmat på nytt under boot-processen - den här gången med "inaccessible_boot_device". På eftermiddagen vet jag dock att Griffels personal manuellt startade om servern.
Den exakta orsaken till felet är alltså fortfarande inte klarlagd. Däremot kan jag se i loggarna att det fortfarande är småfel på webbservern. Fel vi naturligtvis avser att åtgärda - förhoppningsvis innan något oplanerat avbrott sker igen.
Följande hypoteser jobbar jag utifrån - i prioriteringsordning:
- Felaktigt inställt BIOS/SCSI BIOS
Det är mycket möjligt att något i BIOS blev felaktigt inställt i samband med installationshelgen. Frågan är i sådant fall vad det var som gjorde att det utlöstes igår? BIOS-inställningarna ska ses över. - Korrupt virtuellt minnes-fil
Det är lite av ett höftskott men med tanke på den ringa arbetsinsatsen, så avses det ändå testas i ett tidigt stadium. - Drivrutin till SCSI-kortet
Med tanke på att servern, vid omstart, förmodligen blåskärmade igen så tyder det på att något är bekymmersamt med SCSI-BIOS, drivrutinen för SCSI-kortet eller ett hårdvarufel. Drivrutinen kommer att bli nästa steg att se över. - Minnesfel
Lite långsökt, men det kan vara fel på någon av minnesmodulerna som sitter i servern. Sånt har hänt förut. - Kontrollerkortsfel (SCSI)
Nu börjar det bli tråkigt, både ur felsökningsperspektiv såväl som kostnadsperspektiv. Att kontrollerkortet skulle vara trasig ser jag som knappast troligt, men om vi inte löser problemet med ovanstående åtgärder så får vi se över det också.
Om det är någon som har ytterligare kreativa idéer och/eller förslag så tas det tacksamt emot.