webForumDet fria alternativet

Prova nya wF

Om webForum

21 svar · 1 871 visningar · startad av Zaiman

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg
Frågan#1

Nu släpper vi in alla medlemmar till "nya wF"

Hur du gör för att komma in och testa hittar du här: http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1453462

Databasen delas inte mellan den skarpa wF och testversionen; de är inkompatibla med varandra. När den riktiga migreringen körs kommer vi stänga skarpa wF och migrera databasen.

//Forumledningen genom Zaiman

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

"Apache is functioning normally"

Inte helt fel :)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Märkligt, du måste ha fåt iväg fel hostheader på nån vänster... :/

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

legis skrev:

"Apache is functioning normally"

Inte helt fel :)

Samma här.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Det uppkommer bara om man skriver in IPt direkt i webläsaren. Via hostsfilen funkar det fint (firefox kan behöva tömma cachen.)

Aha, trodde den körde som default website. Innan jag ändrar hosts, delar de samma databas? Dvs man kan köra på en nya siten för att posta osv eller är det bara test?

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Phorpher skrev:

Det uppkommer bara om man skriver in IPt direkt i webläsaren. Via hostsfilen funkar det fint (firefox kan behöva tömma cachen.)

(y)

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Var hittar jag etc/hosts/?

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Melea skrev:

Var hittar jag etc/hosts/?

Om du använder Windows får du gå ut i kommandoprompten och skriva
cd %WINDIR%\System32\Drivers\etc

Sedan edit hosts

Och lägga till informationen där.

Sorry använder Mac OS X. :)

Melea:
i terminalen kan du köra:
sudo nano /etc/hosts

legis:
Nej, den är inte satt som default web site. Jag hade mina skäl att inte köra den som det under delar av våra tester. :)

Databasen delas inte heller mellan den skarpa och testet. Den nya versionen är inte kompatibel med den gamla. När den riktiga migreringen körs kommer vi stänga skarpa wF och migrerar databasen. :)

Tack. :)

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hur gör dom med Windows Vista?
Ändringar i hosts-filen ignoreras i Vista.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

MickeA.com skrev:

Hur gör dom med Windows Vista?
Ändringar i hosts-filen ignoreras i Vista.

Hur menar du? Jag har för mig att man måste köra Notepad (eller vilket program man nu använder) som Administratör för att kunna spara hosts-filen.

Web-Tor skrev:

Hur menar du? Jag har för mig att man måste köra Notepad (eller vilket program man nu använder) som Administratör för att kunna spara hosts-filen.

Dom gångerna vi testat liknande saker i jobbet så har det inte funkat att ändra i hostsfilen. Även om du redigerar filen som admin / startar om datorn osv. så fungerar det inte.

Verkar vara något dom tagit bort efter XP, eftersom många virus försökte ändra i hostsfilen.

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Måste ni krångla, lägg ut det på https://www.webforum.nu/test bara ;)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

MickeA.com skrev:

Dom gångerna vi testat liknande saker i jobbet så har det inte funkat att ändra i hostsfilen. Även om du redigerar filen som admin / startar om datorn osv. så fungerar det inte.

Verkar vara något dom tagit bort efter XP, eftersom många virus försökte ändra i hostsfilen.

Jag har ändrat i hosts-filen flera gånger i Vista utan att starta om datorn så det är fullt möjligt. Vad menar du med att det inte funkar? Felmeddelanden?

Web-Tor skrev:

Men ska prova.

...och det fungerade faktiskt... då var jag ute och cyklade...

Känns då snarare som att vår lev. gjorde nått fel då det här inte funkade för mig förra sommaren. Eller kan det vara något som ändrats med tiden?

oskars skrev:

Måste ni krångla, lägg ut det på https://www.webforum.nu/test bara ;)

Det känns som en jättedum lösning med tanke på att vi ska byta både webb och db-server.

Men det hade gått att redirecta en subdomän t.ex. test.webforum.nu och lagt till den domänen i host-headers på nya webbservern :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)