webForumDet fria alternativet

Språkmissbruk?

Språk

50 svar · 2 008 visningar · startad av annesophie · sida 3 av 3

Frågan, av annesophie

Hej, I egenskap av min position på jobbet (bland annat står jag som webmaster) får jag många jobbansökningar skickade till min inbox. Normalt så skickar jag dessa mails direkt vidare till rätt person, eller rätt kontor, utan att läsa innehållet. Så idag när jag kollade min mail fann jag ett nytt mail, en intresseanmälan, som fångade min uppmärksamhet av alla de fel orsaker. Tyvärr. Hej, Jag

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Visserligen är inte jag just nu i sitsen att behöva läsa arbetsansökningar, men om jag vore skulle en ansökan som den ovan skulle gå fetbort.
Det måste ju finnas en annan person som kan samma sak + stava och orka bry sig om att kontrollera en arbetsansökan! Den latheten skulle jag aldrig kunna tänka mig som en tillgång till något företag.

Att skriva fel ibland är bara mänskligt och många gånger ska/borde man se genom fingrarna. En arbetsansökan är icke en sådan gång.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Språkmissbruk del II

Jag visste faktiskt inte om jag skulle skratta eller gråta när jag läste nedan inlägg i en tråd i ett forum där jag huserat ett tag.

Jag fick läsa om inlägget tre gånger för att helt förstå vad tjejen ville framföra. Johan, från mitt första inlägg, framstår ju som rena språkgeniet jämfört med Maria nedan.

Läs och gråt...

hej alla ja idag fick göra graviditetstest och de blev ett+ jag e lycklig det var inte så lätt att bli med barn jag har försokt i ett 1 år, så min problem är att min mamma ser nu som hon hattar mej för jag gör inte som hon vill nu e jag 20 år gammal och gift med min kille som e pappa till barnet, men jag bor inte med honnom for han jobbar i norge 1 en månad blir det klart och så kommer vi att flita, engån gorde jag abort när jag va 18 år för min mamma på not set tvingade mej och jag som vill aldrig göra henne illa då blev de abort efter 3 mån.,från samma kille som jag e gift nu vi har varit tillsammans i 3 år han e 24 och ja 20 men min mamma gillar inte honnom ,och jag vill inte gå igenom allt igen vad ska jag göra ska jag leva mit liv och pratta med min mamma ,för jag och min man vill ha så gärna den har barnet. vill inte att min mamma ska bli sårat inte får jag kan ej ta egna veslut det är att jag har respect till min mamma och så nygligen har avlidit min styrfar som alla vi älskade ,
men nu är de svaras för mej och min mor, snälla om ni kan svara not som ni känner skulle jag va så tacksam, e ensam .tack alla MVH Maria

Medlem sedan mars 2004754 inlägg

Översättning

På ren svenska så var det så här Maria skrev:

Hej allihopa!
Ja, idag fick jag göra graviditetstest och det blev positivt!
Jag är lycklig. Det var inte så lätt att bli med barn, jag har försökt i ett 1 år nu. Mitt problem är att min mamma verkar hata mig för att jag inte gör som hon vill. Nu är jag 20 år gammal och gift med min make som är pappa till barnet. Dock bor jag inte med honom, för han jobbar i Norge.
Om en månad blir det klart, och då kommer vi att flytta.
En gång gjorde jag abort när jag var 18 år. Min mamma tvingade mig på något sätt.
Jag skulle aldrig vilja göra henne illa, så då blev det abort när barnet var 3 månader gammalt. Pappan var samma kille som jag är gift med nu. Vi har varit tillsammans i 3 år. Han är 24 år och jag är 20, men min mamma tycker inte om honom.
Jag vill inte upprepa mig själv:
Vad ska jag göra ska jag leva mitt liv? Hur ska jag prata med min mamma? Jag och min man vill så gärna ha det här barnet.
Jag vill inte att min mamma ska bli sårad. Det är inte så att jag inte kan ta egna beslut, utan att jag hyser respekt till min mor. Min vördade styvfar har också nyligen avlidit, så det är synd om henne.
Nu är det svart för mig och min mor.
Om ni kan skriva något ni känner så skulle jag vara tacksam. Jag känner mig väldigt ensam.
Mvh, Maria

Det var inte helt lätt det där, men ganska roligt. :)

Tänk så mycket mer seriös hon lät med hjälp av din översättning. Vilken skillnad! Nu skulle jag nästan kunna bemöda mig med att svara henne.

Medlem sedan jan. 2003252 inlägg

annesophie skrev:

Tänk så mycket mer seriös hon lät med hjälp av din översättning. Vilken skillnad! Nu skulle jag nästan kunna bemöda mig med att svara henne.

ja idag fick göra graviditetstest

När jag läser hennes inlägg sa är min första tanke att hon är invandrare. Själv sa försöker man som en galning att skriva pa tyska men det är ju inte mkt som blir rätt. Inget försvar för att hon skriver som hon gör, hoppas bara att hon jobbar lika mkt som mig med att försöka lära sig spraket. Men som sagt, alla har inte lika lätt för allt, jag har det svart med sprak :(

Hur gick det för Johan förresten, fick han jobbet?

Känning skrev:

Hur gick det för Johan förresten, fick han jobbet?

Ha ha...neeeeeeej...hans personlighet motsvarade hans språkkunskaper ungefär. Bristfällig.

Killarna på jobbet hade nog kunnat acceptera att han stavade som han gjorde, men han var närapå socialt imkompetent också. Aven om han hade en del mycket bra och användningsbara teoretiska kunskaper, så kände samtliga att han inte klickade på det personliga planet, och det är viktigt på en liten utvecklingsavdelning.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Vad är det för företag du arbetar på annesophie? Man borde kanske söka jobb där? :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Språkmissbruk del II

annesophie skrev:

Jag visste faktiskt inte om jag skulle skratta eller gråta när jag läste nedan inlägg i en tråd i ett forum där jag huserat ett tag.

Jag fick läsa om inlägget tre gånger för att helt förstå vad tjejen ville framföra. Johan, från mitt första inlägg, framstår ju som rena språkgeniet jämfört med Maria nedan.

Läs och gråt...

hej alla ja idag fick göra graviditetstest och de blev ett+ jag e lycklig det var inte så lätt att bli med barn jag har försokt i ett 1 år, så min problem är att min mamma ser nu som hon hattar mej för jag gör inte som hon vill nu e jag 20 år gammal och gift med min kille som e pappa till barnet, men jag bor inte med honnom for han jobbar i norge 1 en månad blir det klart och så kommer vi att flita, engån gorde jag abort när jag va 18 år för min mamma på not set tvingade mej och jag som vill aldrig göra henne illa då blev de abort efter 3 mån.,från samma kille som jag e gift nu vi har varit tillsammans i 3 år han e 24 och ja 20 men min mamma gillar inte honnom ,och jag vill inte gå igenom allt igen vad ska jag göra ska jag leva mit liv och pratta med min mamma ,för jag och min man vill ha så gärna den har barnet. vill inte att min mamma ska bli sårat inte får jag kan ej ta egna veslut det är att jag har respect till min mamma och så nygligen har avlidit min styrfar som alla vi älskade ,
men nu är de svaras för mej och min mor, snälla om ni kan svara not som ni känner skulle jag va så tacksam, e ensam .tack alla MVH Maria

Jag lyckades faktiskt förstå innehållet på första genomläsningen (tror jag i alla fall). Det leder in på en annan fråga; vissa språkliberaler med Fredrik Lindström i spetsen, anser att man har ett bra språk om folk förstår vad man menar. Undrar om de anser att den citerade texten är ett exempel på ett bra språk?

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

annesophie skrev:

Läs och gråt...

Det är ju hemskt :l Slapphet deluxe tycker jag att det ser ut som...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

annesophie skrev:

Läs och gråt...

Har en syster som skriver på samma sätt, skillnaden är att denna människan använder mer punkt och komma än vad min syster gör... :l

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Re: Re: Språkmissbruk del II

UlfT skrev:

Det leder in på en annan fråga; vissa språkliberaler med Fredrik Lindström i spetsen, anser att man har ett bra språk om folk förstår vad man menar. Undrar om de anser att den citerade texten är ett exempel på ett bra språk?

Nej. Det där är jobbigt att läsa. Således är det inte ett bra språk. Dessutom ska man välja ett språk som passar efter sammanhanget, vilket uppenbarligen inte skedde i arbetsansökan ovan.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)