I egenskap av min position på jobbet (bland annat står jag som webmaster) får jag många jobbansökningar skickade till min inbox.
Normalt så skickar jag dessa mails direkt vidare till rätt person, eller rätt kontor, utan att läsa innehållet.
Så idag när jag kollade min mail fann jag ett nytt mail, en intresseanmälan, som fångade min uppmärksamhet av alla de fel orsaker. Tyvärr.
Hej,
Jag heter Johan XXXX ock är 21 år gamal.
Jag har studerat tekknik i skolan under många år ock är derför mykket inntreserad av att jobba hos er. Igentligen är jag väll mäst inntreserad av arbete med datorer eftersom jag har grejat mykket med dom ock kan derför hjelpa till med web sites, nätverk ock instalationer av datorer ock mykket mer.
Bifogat finns ett personligt brev och min merit förtäckning.
Med vänlig hälsning,
Johan XXXX
Jag kallar det här språkmissbruk!
Detta var alltså bara innehållet i mailet som han skickade, men det personliga brevet samt meritförteckningen var, minst sagt, lika tokiga.
Klart att killen kan vara dyslektiker och det säger jag inget om, men normalt brukar man väl ändå använda stavningskontroll alternativt be någon annan att läsa igenom det man skickar iväg. Eller?
I vilket fall så skickade jag vidare Johans email till utvecklingsavdelningen och fick snabbt till svar; "Vad är det här? Killen kan ju inte stava för två öre!"
Johan ska ändå få en chans. Utvecklingsavdelningen behöver faktiskt en trainee och, som jag påpekade för chefen där, som utvecklare hos oss behöver man helt andra egenskaper än just språk.
Yäk x( Om att om han är dyslektiker så borde han ju skriva något om det... och dessutom köra stavningskontroll eller dylikt. Det är verkligen språkmissbruk :x
Tja, han ska tydligen komma på intervju så då får vi väl se om han har kunskaperna som krävs. Jag blev bara så förvånad över att man kan stava så fel.
Johan har uppenbarligen gått igenom grundskola samt gymnasium utan att någon reagerat på detta och vidtagit åtgärder. Det känns lite sorgligt tycker jag.
Alla ck är utbytta mot kk och alla och mot ock... Min första tanke var att det saknades tangenter på grabbens tangentbord.
Men sedan upptäckte jag att han verkar stava som han talar. antingen är han dyslektiker, eller så är han en "språkaktivist" som vill förenkla språket, och försöker påverka alla. Det sista alternativet kanske inte är så troligt, men möjligt, såna finns säkert.
Det är ett problematiskt ämne det här med läs- och skrivsvårigheter. Dyslektiker har under hela min skolgång fått klara sig igenom kurser som de egentligen inte skulle ha klarat, bara för att de har dyslexi.
Ska man kunna få godkänt på matematikkurser som man inte klarar, bara för att man har svårt för siffror? Ska man passera syntesterna till pilotutbildningen trots att man har dålig syn?
En skrämmande övning kan vara att studera språkbruket som används i annonserna som återfinns på Blocket.se.
En skrämmande övning kan vara att studera språkbruket som används i annonserna som återfinns på Blocket.se.
Exakt! Jag funderade ett tag på vad "Inga snakare tak" betydde när jag letade bil på blocket.se. :e
Men det är väl som vanligt, man drar in pengarna för dom som verkligen behöver extra resurser.
Dock måste jag säga att jag träffar på många som är i min ålder, eller strax under, som uppvisar synnerligen dåliga kunskaper i sitt språk.
Kan dessa då allihop vara dyslektiker?
Jag frågar just med tanke på att det under min låg- och mellanstadietid, ja högstadietid också för den delen, fanns mycket extra resurser för dom som verkligen behövde det. Speciallärare just för skriv- och lästräning, matteträning etc.
Tror tyvärr att en stor del av de yngre (ah, nu låter jag som en gammal kärring) som vi idag kallar dyslektiker bara är resultatet av en allt för slapp skola med för många elever, för få lärare och för dåliga resurser. Tyvärr.
Personligen hade jag utan några som helst betänkligheter besvarat denna ansökan med ett artigt "tack för visat intresse". Även om han är duktig på hemsidor, nätverk och datorer, finns det gott om folk som är minst lika duktiga, samt kan uttrycka sig som folk.
Jag sitter likt annesophie och funderar på om alla dessa människor, både gamla och unga, som stavar så illa verkligen är dyslektiker allihopa. Jag tror inte på den (bort)förklaringen utan är mer inne på hennes teori kring slapp skola och lättja.
Johan ska ändå få en chans. Utvecklingsavdelningen behöver faktiskt en trainee och, som jag påpekade för chefen där, som utvecklare hos oss behöver man helt andra egenskaper än just språk.
Inte webbutvecklare hoppas jag? Hur bra mår/körs felstavad kod, egentligen?
I just det här fallet tycker jag att det är uppenbart att han inte är dyslektiker. Han skriver fel helt enkelt därför att han faktiskt inte har en aning om hur orden ska stavas. Dyslektiker brukar, enligt min erfarenhet, kasta om bokstäver. De känner till den korrekta stavningen, men på något vis hoppar bokstäverna runt när de skriver.
Det går nog ungefär lika bra som om man matar en ko med vaselin.
Ha ha, skulle inte tro det. Nä, om han blir antagen så får han börja med att dra sladdar och göra reparationer.
Ha ha, skulle inte tro det. Nä, om han blir antagen så får han börja med att dra sladdar och göra reparationer.
Då är det nog säkrast att han inte läser lika illa som han stavar ;)
Då är det nog säkrast att han inte läser lika illa som han stavar ;)
Ah, du har en poäng!
Han kan ju börja med att serva våra UPS:er (vilka jag refererar till som Useless Piece of Shit) vilka knappast kan bli sämre...oavsett hur man drar sladdarna... ;)
Jag sitter likt annesophie och funderar på om alla dessa människor, både gamla och unga, som stavar så illa verkligen är dyslektiker allihopa. Jag tror inte på den (bort)förklaringen utan är mer inne på hennes teori kring slapp skola och lättja.
Vill hålla med er båda 2, men..........
vad jag undrar, var är föräldrarna till dessa barn och hur kan dom överhuvudtaget acceptera eller inte veta hur deras barn stavar?
Personligen tycker jag det är lika slappt av föräldrarna, att inte upptäcka det och göra något åt det, antingen dom sitter med dom själv eller tvingar skolan att ta tag i det.