webForumDet fria alternativet

"dåligt tålamod"

Språk

7 svar · 363 visningar · startad av frankof

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg
Frågan#1

GTs tv-guides överskrift skrev:

-Många har dåligt tålamod

Det är överskriften till en notis om "Tillsammans", ett program om samliv på tv3 med Hannah Rosander.
Och min fråga blir: vad fan är "dåligt tålamod"? att det är negativt är ju klart(bra tålamod = possitivt)
eller menar dom helt enkelt "många är otåliga"?

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Om "dålig hälsa" är synonymt med "brist på hälsa" så borde väl "ha dåligt tålamod" betyda "ha brist på tålamod/vara otålig"?

Kan inte påstå att jag riktigt ser problemet .. Att det går bra att kombinera "dålig" med substantiv är ju inget nytt?

men "dåligt tålamod" måste väl inte nödvändigtvis betyda Otålig?

<chattinlägg>
Vad skulle det annars betyda?
</chattinlägg>

Medlem sedan nov. 2002501 inlägg

Jag tror visst att GTs TV-guide har glömt nå´t mellan dåligt & tålamod och det är ordet med.

Dåligt med tålamod

:stud

Cheezes skrev:

Jag tror visst att GTs TV-guide har glömt nå´t mellan dåligt & tålamod och det är ordet med.

Fast det är ju bara en variant. Jag kan inte påstå att "dåligt tålamod" stör min språkkänsla mer än "dålig hälsa", "dåligt självförtroende", "dålig aptit", "dålig moral" osv ..

niko skrev:

Fast det är ju bara en variant. Jag kan inte påstå att "dåligt tålamod" stör min språkkänsla mer än "dålig hälsa", "dåligt självförtroende", "dålig aptit", "dålig moral" osv ..

Väl det störde min ;)
Jag saknar oet

frankof skrev:

Jag saknar oet

Well, här skulle man kunna slänga in en vits om norrmäns språkokänsla, men jag tror jag avstår .. ;)

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)