webForumDet fria alternativet

Lat på?

Språk

5 svar · 292 visningar · startad av Gorekex

Medlem sedan okt. 200179 inlägg
Frågan#1

Jag har en fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig få klarhet i!

Där jag kommer ifrån (södra lappland) brukar vi säga att någon är lat på något och har nu fått höra från västmanlänningar att så heter det minsann inte på svenska. Min fråga är då - heter det verkligen inte så? Och om det inte gör det - vad heter det då?

Ger ett exempel för att förtydliga:

Nisse är lat på att diska.

Vilket betyder att han han är lat på just området diskning. Det betyder dock inte att han är lat som person utan bara att han inte diskar om det inte är riktigt nödvändigt.
Jag tycker att adjektivet kan användas i denna form precis som man kan säga att någon är duktig/dålig på något...
Det går inte ersätta med "Nisse är dålig på att diska" (som någon, icke nämnd, föreslog) för det betyder ju att disken inte blir ren...

Så - kan man säga lat på?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Så - kan man säga lat på?

Ja, helt klart kan man säga så. Du (och många andra) har ju gjort det så visst går det att säga. :q

Jag tycker dessutom att det ger en bra beskrivning av personen som inte gillar att diska. :)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag föredrar att säga lat när det gäller att diska. :)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Det blir i såfall ogillar som kommer närmast i betydning (enligt min åsikt)
"Nisse ogillar att diska"
Fel är det väl inte att använda "lat på" fast det låter bra konstigt i mina öron :e

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Det uttrycket hade jag inte hört tidigare.

Poängen går ju fram med önskvärd tydlighet, men om jag hade skrivit en bok eller något viktigt brev så hade jag nog begagnat mig av en formulering i stil med den OverRRide framförde.

Medlem sedan okt. 200179 inlägg

frankof: "Ogillar" funkar ju bara om Nisse verkligen ogillar att diska. Det kan ju vara så att Nisse inte har något emot att diska utan bara inte prioriterar den sysslan framför t ex TV-tittande...

Gislaved.net: Självklart ser man till att använda korrekt (och förhoppningsvis lättfattlig) svenska när man sätter något på pränt. Det är ju inte så att norrläningar skriver lika kortfattat som de pratar... ;)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)