visuell media
rörlig media
Bio, TV, Video/DVD med gemensamt ord?
10 svar · 369 visningar · startad av Kristianstad
Spelfilmsinstitution :e
Film, givetvis!
Rörlig bild är det mest korrekta (de-facto standard ;)).
solbulle skrev:
Film, givetvis!
Nej, man kan ju visa en dokumentär eller video på bio också.
Pace skrev:
solbulle skrev:
Film, givetvis!
Nej, man kan ju visa en dokumentär eller video på bio också.
Dokumentär är väl bara en förkortning för dokumentärfilm? Likaså video som "egentligen" heter videofilm.
Precis som "jag ska se en film" är underförstått spelfilm. Man säger inte "jag ska titta på nyhetsfilmerna på Rapport". Det är ingen film, det är ett program.
Man ska inte blanda ihop tekniken och ämnet tillsammans med mediet.
Rörlig media passar endast i det sammanhanget då det är frågan om interaktivitet (vilket det sällan är).
Visuell mediaåtergivning? ;)
Pace skrev:
Precis som "jag ska se en film" är underförstått spelfilm. Man säger inte "jag ska titta på nyhetsfilmerna på Rapport". Det är ingen film, det är ett program.
Tillbaka till ruta noll med andra ord. ;)
erre skrev:
Pace skrev:
Tillbaka till ruta noll med andra ord. ;)
Nope. :P
Film = berättelse. Har nada med teknik att göra.
Men om det bara är frågan om film (en berättelse) i olika medier så är ju helt klart filmmedier att föredra.
Om det är frågan om rörliga bilder i olika medier (t.o.m. Internet) så är multimedia att föredra.
Och slutligen, om det är till för att visas på en enhet som är gjord enbart för att spela upp bild så är det frågan om rörliga bilder. ;)