webForumDet fria alternativet

Svenskan blir allt sämre i dagspress...

Medier & press

9 svar · 436 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,63031029_852__,00.html

"suicider" - det nya svenska ordet? :(

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

"Suicidera" finns med i NE (från 1971) så det skulle inte förvåna mig om även "suicider" är ett svenskt ord. NE innehåller inte alltid alla ord. :)

Suicid - tolkas i Svenska Akademins Ordbok på nätet som självmord. Man har även lagt till den fyndiga kommentaren: "En hel del, sannolikt största delen av suicid och suicidförsök kan nog betraktas som 'onödiga'. "

Ok, jag hade fel, suicider kanske ändå är ett gångbart ord, men nog måste det finnas mer "svenska" ord som är bättre och tydligare att använda i detta sammanhang, kan man tycka.

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Självmord? ;)
Annars är jag i princip starkt för låneord då de besparar mig åtskilliga timmar av glospluggning. ;)

Medlem sedan juli 2002309 inlägg

Just den blaskan måste ha någon ny prefix-knapp på maskinerna som sätter chock före ord.
Kallas nu mer för chockbladet.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Snowblade skrev:

Just den blaskan måste ha någon ny prefix-knapp på maskinerna som sätter chock före ord.
Kallas nu mer för chockbladet.

För att inte tala om de numera utnötta prefix-knapparna "Robinson-", "Farmen-", "Big Brother-", "Naken-", mm.

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Om Karl-Erik Nylund säger suicider, så ska väl Aftonbladet också skriva suicider!?

Marcus E skrev:

Om Karl-Erik Nylund säger suicider, så ska väl Aftonbladet också skriva suicider!?

Om någon pratar dålig svenska, så behöver man väl inte citera dålig svenska, utan istället sammanfatta eller försöka förklara vad som sagts?

Om någon man intervjuar pratar norrländska, inte skriver man på norrländska i artikeln då int?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

suicider, suicidal m.m. används tex flitigt i psykvården, och antagligen somavården...

Så det är vanligare än vad man tror...

Men det kan röra till det för dom som inte vet vad de är, när man använder vissa ord...
Jag vet inte vad toxisk dos betyder

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Såg rubriken och kan ju säga att jag inte riktigt trodde att tråden var den den var. ;)

Jag skulle hur som helst vilja uttala mig allmänt om det svenska språket i dagstidningarna. Jag tycker att skribenterna slarvar väldigt mycket - de kan förstöra en bra artikel med någon särskrivning eller fel ordföljd. :l Sådant är synd. Och Expressen ska vi inte tala om.. Jag läser inte den blaskan längre (enbart sporten) på grund av deras svenska språk plus att de bara kommer med all skvaller som jag inte är ett dyft intresserad av.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)