Traktamente är en extra ersättning för logi och mat som brukar utgå vid resor i tjänsten. :)
Vad betyder det? Hur används det?
9 svar · 1 453 visningar · startad av bymarie
Vad betyder det? Hur används det?
Traktamente är en extra ersättning för logi och mat som brukar utgå vid resor i tjänsten. :)
Traktamente är, i alla fall i min värld, och enkelt förklarat, reseersättning som är tänkt att täcka de utlägg du har i tjänsten när du är på tjänsteresa.
Traktamentesbeloppen varierar beroende på vart man rest.
Så när man säger att en lastbilschaufför har lön och traktamente så betyder det lön + pengar till logi och mat?
Japp
Traktamente täcker ofta inte logi, det är för lite pengar för det. När jag är utomlands i arbetet, betalar företaget givetvis hotell.
Traktamentet ska för mig räcka till mat, resor (tunnelbana, buss, taxi till möte, telefoni...), etc. Jag har för mig att Norge-traktamentet (som jag oftast nyttjar) ligger på 600:- om dagen.
edit: Efter påpekande från Rikard betalar givetvis min arbetsgivare för taxi också. :e
Så då vete 17 vad alla de 600 om dagen går åt till? Ah, just det. Ölen i Norge är lika dyr som whiskyn här. ;)
Mvh
@nders skrev:
Traktamentet ska för mig räcka till mat, resor (tunnelbana, buss, taxi till möte, telefoni...), etc. Jag har för mig att Norge-traktamentet (som jag oftast nyttjar) ligger på 600:- om dagen.
Jag tar mig friheten att förtydliga lite.
I de fall jag har varit på resande fot står mitt företag för alla mina reskostnader - från det att jag lämnar hemmet till dess jag är återbördad. Däremot står de inte för t.ex. mat. Så, traktamentet, så vitt jag har förstått det, är till för att täcka "överskjutande levnadsomkostnader".
En normal dag kostar till exempel maten x kr - men när jag är på resande fot så blir det lite dyrare ( x + y kr ) eftersom jag svårligen kan köpa och laga min mat själv. Den typen av kostnader är traktamentet till för att täcka.
Det är en bra förklaring.
Där ramlar ju visserligen resor också in, eftersom jag har SL-kort (som inte gäller i Oslo av någon anledning), telefoni (jag får ju betala dubbelt), etc.
Skatteverket sätter upp ett maxbelopp för traktamente i de flesta länder baserat på landets kostnadsnivå, arbetsgivaren kan då betala ut traktamente utan att betala arbetsgivaravgifter eller dra skatt så länge traktamentet inte överstiger maxbeloppet.
För den anställde så är det alltså ett skattefritt belopp vilket gör att man om man snålar och jobbar utomlands hyffsat länge kan spara ihop en hel del stålar :).
Jag skall antagligen iväg och jobba i Finland i ett gäng månader och där är det skattefria traktamentet 485 kr/dag, 485x21= drygt 10 000 skattefritt i månaden, det kan man dricka mycket öl och käka mat för och ändå ha stålar över :)
Off topic:
pepparn, jag ska till Finland i Mars. Vid talar väl om Helsingfors?