Här bär det av till Språkforumet. :birp
Flyttas från Caféet.
Tjena. Håller på att skriva om rinkebysvenska i skolan och skulle gärna ta emot lite ord och dess översättning samt vilket språk orden är hämtade ifrån.
25 svar · 9 723 visningar · startad av Gandalf
Tjena. Håller på att skriva om rinkebysvenska i skolan och skulle gärna ta emot lite ord och dess översättning samt vilket språk orden är hämtade ifrån.
Här bär det av till Språkforumet. :birp
Flyttas från Caféet.
Kanske detta kan vara till någon hjälp!? Att spåra sånna här ord som böjs och förvrängs mellan varje förort är inte det lättaste! Men varje DT (DT = Läs nedan) vet förklaringen kring ordet! :e
Aboo! - (interj.)
Oj oj oj! Ordet andvänds ofta till att överdriva saker och ting och även för att väcka uppmärksamhet hos åhörarna. t ex Aboo! Han/hon är grym (jag svääär).
Bre - (subs.)
Käre Broder. Sägs till alla som skulle kunna vara din broder.
Loo (wloo)
Ett ord utan mening (typ som hurru). Fyller ut det lilla språket innehavaren av detta ord behärskar.
Jaaoo - (interj.)
jag vill höras extra mycket och har ett fattigt ordförråd. Används även ibland istället för punkt av vissa.
Leen - (subs.)
Titta på Loo.
Shooo - (adverb.)
Vad behagas? Vad önskas? Hur kan jag stå till tjänst?
Guzz - (subs.)
En flicka/dam.
Gött - (subs.)
Bakdelen på en dam/herre.
Bazz - (verb)
Älska. Men ett bazz sker oftast på ett originellt sätt. T ex. "du skulle ha sett igår jag bazza värsta guzzen". (vanligt tycker kompisarna och säger typ okey) o sen kom hennes kompisar du vet (en extra krydda för att öka lyssnarnas intresse), nee ääärligt. Säger kompisarna oftast imponerade. jaa leen o sen kom hennes store syrra. Offf ni skulle se, hon var grym ja sväär. Här brukar ett ”neee du ljuger”, sen komma med ett snabbt svar: ”neeej mammas död!, (mammas STÖD ifall det är en lögn)”
Slich - (verb)
Ett billigt älska.
Shlicke, toffel
Typ gör allt för att bli älskad.
Softish, softa - (verb)
Ta det lugnt. Koppla av. Drar man ut oooet så påverkar detta åhöraren på ett mycke mer lugnande sätt.
Fett
Ett positivt uttryck för t ex. Enormt, väldig
Mammas död
Används när du vill verka trovärdig. Skulle även kunna sägas som Jag svär dyrt och heligt (på min moder.)
Mammas stöd
Typ samma som "mammas död" men används när man ljuger.
Gitta - (verb)
Gå, vandra, promenera.
Ja svääär, Whalla - Jag Lovar. (här får man ljuga om man använder jag svääär, för man svär inte på ngt).
DT - Disco Turk
Syns gärna i/vid fryshuset kamouflage klädd i Buffalo skor och Alfa jackor.
DT utrustning
Håret kräver minst en burk dagsvax om dagen (helst den röda sorten). Ett paket Marlboro i fickan innehållande ciggareter från thailand. (men det säger du inte till någon). Keps kan användas utifall Georges klippotek har stängt och man ej kan få tag i vax. Tight t-shirt (helst xxxs ifall du hittar, men det är inte hela världen om det bara är xxs), Jeans bärs ofta av denna ”ras”. En ny baxad (läs under baxa) mobil ger dig extra status. Har du Buffalo skor på dig nu då kommer dem att garva åt dig. (inte för att det inte hände innan men i alla fall). Nu ska du ha stora svarta skor (helst tre stolekar för stora)... färgen gör dig mäktig... du ser tuffast ut i hela stan och när du går med någon (fyy... *ryser* vågar man skriva mer)
DT konsult
Hoppar in när det behövs på Mohammeds kebab livs.
DT professor
Har forskat kring kebab branschen. Väger runt 120 kg kebab, klädda i kostym och vandrar runt i olika förortscentrum ofta sedd med en ”leksak” i handen och med en lätt böjd rygg.
Baxa, tjolla - (verb)
Stjäla. Kan användas när man vill vara mer diskret om dådet som ska utföras.
Banga - (verb)
Ställa in ett grovt rån lr att dra säg ur något på ett fegt sett.
Pantusie
Syriansk gang bang. (porrstjärna wannabes frågetecken)
Bäckna - (verb)
Sälja stulna varor. ( ”i god tro” ).
Hucka mig
Ställ upp för mig. (sägs t ex. när du ska leka skön och försöka få med dig någon till att råna korv kiosken i Väsby).
Aina
Polisen!
Araba
Polisbil
Jag skulle vilja påstå att det där ursprungligen är Botkyrkiska... ;)
Kan lägga till lite till listan:
Memeks - Bröst
Haiwan - Djur ( Osäker på stavning )
Ayayep - Grym ( Osäker på stavning här också )
Jag tror att alla dessa ord är hämtade från turkiskan, åtminstone de två nedre är det.
Finns mycket mer som man hör dagligen här.
SPiN skrev:
Jag skulle vilja påstå att det där ursprungligen är Botkyrkiska... ;)
Kan lägga till lite till listan:
Memeks - Bröst
Haiwan - Djur ( Osäker på stavning )
Ayayep - Grym ( Osäker på stavning här också )Jag tror att alla dessa ord är hämtade från turkiskan, åtminstone de två nedre är det.
Finns mycket mer som man hör dagligen här.
Kan meddela att ordet Haiwan finns även i det persiska språket (Heiwan) och betyder som du sa Djur! Så ursprunget från det ordet är från något av Arabländerna i mellanöstern troligtvis!
MVH
EDIT
Para
Pengar
tjålburk
Bil
Mecka
Bygga ihop cigarett av Rizzla papper tobak ihopblandat med Narkotika klassat preparat vanligtvis Marijuana
Betongen
Förort med lägre "klass" med mestadels höghus i "betong"
Goola
Tjalla
Tuben
Tunnelbanan
M.Cheraghi skrev:
Goola
TjallaTuben
Tunnelbanan
Hahaha, det där (åtminstone om man tar bort ett "o" i första ordet) är gaaaamla ord... ;)
Tuben dök upp samtidigt som tunnelbanan och gola är duktigt gammalt det med, även om jag mest associerar det med diverse snutfilmer från min uppväxt.
Inte mycket Rinkeby över dom orden med andra ord - stället var inte ens byggt då. :e
En gissning är att tuben är ett begrepp från London, där tunnelbanan faktiskt går i rörformade tunnlar. Eftersom deras tunnelbana är betydligt äldre än Stockholms tunnelbana, är det tänkbart att vi övertog begreppet då när vår tunnelbana var ny.
Jo, den kallas ju The Tube så det är rätt sannolikt. Tänkte på det när jag skrev inlägget, men hoppade över det lite snyggt. ;)
Samma sak med både "Banga" och "Mecka", det är ord som använts längre än Rinkebysvenskan har funnits.
SirPeter skrev:
Samma sak med både "Banga" och "Mecka", det är ord som använts längre än Rinkebysvenskan har funnits.
Ja jävlar, det såg jag inte först.
För att fortsätta dissa M.Cheraghis uppräkning ;) är "Bäckna" fast med stavningen "Beckna" som också har varit med i massor av år...
Varför skriver man om "Rinkebysvenska" i skolan?
I Ö-vik dessutom.
Knatcha knatchen det finns inga cash len!
Hmm när Gandalf sa rinkeby svenska tänkte jag inte på ord som uppkommit i just rinkeby!
Då tänker jag mest på dialekt ordval som används i tätbebygda förorter med mestadels invandrare som sm hänger ihop i gäng och inte har så många sociala kontakter när det gäller med utomstående utanför kretsen! Sen var gäller stavningen så är olika från plats till plats! orden existerar juhe inte ens.. hur kan man då ha stavningsregler på ett ord som inte finns! =)
Lite lustigt det här.
Från min förort betyder "banga" att idka sexuellt umgänge. Har hört av en kompis att baxa betyder det samma i delar av Malmö. :)
erre skrev:
Lite lustigt det här.
Från min förort betyder "banga" att idka sexuellt umgänge.
Vilken förort är det? Jag har hela tiden levt i villfarelsen att alla från Stockholm med omnejd tolkar ordet "banga" på samma sätt som jag, det vill säga "hoppa av, dra sig ur något".
Men du säger alltså att när jag sagt till folk att "kom igen nu, banga inte!" så kan jag av misstag bett dom att "inte ha sex" när jag egentligen menar "inte hoppa av", beroende på deras förortshärkomst? :e
Iofs så kan ju banga ha två betydelser även i min vokabulär, att "banga" på någon och att inte "banga" är två helt skilda saker :).
Varför skriver man om "Rinkebysvenska" i skolan?
I Ö-vik dessutom.Knatcha knatchen det finns inga cash len
Har fått i uppgift att göra någonting på språkhistorian och då känns det roligare att ta reda på lite om rinkebysvenskan i stället för att göra en fördjupning i ortnamns betydelser osv. ;)
Är inte dessa "förortsspråk" mer att det är speciellt uttal på nästan allting? Mer som en dialekt.
Snowblade skrev:
Är inte dessa "förortsspråk" mer att det är speciellt uttal på nästan allting? Mer som en dialekt.
Så kan det också vara, men de innehåller ofta många slangord. I dialekter som talas i Rinkeby, norra Botkyrka, mm, har många av slangorden ett ursprung i länder som invandrarna kommer från.
Jodå, slangen också och då nästan alla slang i alla möjliga språk även Svenska en salig blandning.
sgtpepper skrev:
Vilken förort är det? Jag har hela tiden levt i villfarelsen att alla från Stockholm med omnejd tolkar ordet "banga" på samma sätt som jag, det vill säga "hoppa av, dra sig ur något".
Jordbro i Haninge. Pendeln mot Nynäs du vet.
Jo, "din" betydelse av banga känner jag också till. Tror nog att den är lite äldre.