webForumDet fria alternativet

En domän?

Språk

15 svar · 608 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

Säger/skriver du en eller ett domän?

Själv störs jag på tok för mycket för mitt eget bästa när någon skriver "ett domän". Det skär i min ryggrad. ;)
För mig är det glasklart att domän är ett n-ord, så jag får inte ihop hur man tänker när man skriver "ett domän". Kan någon förklara?

sgtpepper bör känna sig träffad bland annat... ;)

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

/me har en domän... ;)

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Jag är osäker och brukar därför skriva domännamn.
Därom råder inga tvivel.

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

en domän men ett domännamn enlig mig iaf.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

En domän men ett domännamn, som sagt.

Lite OT.
Apropå "skär i ryggraden", det som är flera snäpp värre är då användandet av "dem" lite här o där. (I stället för "de")

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Håller med SugarDaddy, en domän och ett domännamn.

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

domä´n -en, -er (n) egendom.

Att det feltolkas lär bero på att vederbörande feltolkare inte vet vad det betyder.

Jag säger givetvis rätt ;) :bire

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Re: En domän?

Rikard skrev:

Säger/skriver du en eller ett domän?

Själv störs jag på tok för mycket för mitt eget bästa när någon skriver "ett domän". Det skär i min ryggrad. ;)
För mig är det glasklart att domän är ett n-ord, så jag får inte ihop hur man tänker när man skriver "ett domän". Kan någon förklara?

sgtpepper bör känna sig träffad bland annat... ;)

JHmm, det är möjligt att mitt annars så fläckfria tal då och då misshandlar en och annan domän ;) :e.

Att jag säger/skriver fel beror till största delen på att jag egentligen inte menar "domän", utan istället "domännamn" eller något ännu fräsigare som t.ex "problemdomän" och då är det ju rätt att säga ett "domännamn".

Mitt problem är då följaktligen att jag kapar ordet domännamn, inte att jag skriver "ett" istället för "en" :).

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det ska du få fan för. ;)
Men det var en förklaring. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Brantis skrev:

Jag är osäker och brukar därför skriva domännamn.
Därom råder inga tvivel.

Men det blir ju lite tokigt det också, om det nu är domänen man menar, och inte namnet på den.

Medlem sedan dec. 200348 inlägg

Måhända är det dialektalt? Jag vet att på vissa platser i vårt avlånga land säger man t ex ett apelsin vilket för mig låter fullständigt vrickat!

Vad säger ni om spik? En eller ett?

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

bruphoto skrev:

Måhända är det dialektalt? Jag vet att på vissa platser i vårt avlånga land säger man t ex ett apelsin vilket för mig låter fullständigt vrickat!

Vad säger ni om spik? En eller ett?

En spik.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Det är klart som korvspad att det heter en domän, ett domännamn och en spik.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

bruphoto skrev:

En kollega til mig, en svenskalärare, berättade om just det exemplet för mig för några år sedan. Ordet apelsin kommer från orden äpple från Kina och man borde därför ha sagt ett äpple från Kina. Hon hävdade vidare att vårt inbyggda grammatiska språköra automatiskt korrigerade detta så småningom så att vi sa en apelsin, men i vissa delar av landet säger man fortfarande ett apelsin. :)

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Ett spik
En apelsin
En domän
Ett chockad! :)

Medlem sedan dec. 200348 inlägg

Intressant. Själv säger jag ett spik men det hindrar inte att jag understundom slår huvudet på spiken :e

Lars

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)