Själv störs jag på tok för mycket för mitt eget bästa när någon skriver "ett domän". Det skär i min ryggrad. ;)
För mig är det glasklart att domän är ett n-ord, så jag får inte ihop hur man tänker när man skriver "ett domän". Kan någon förklara?
Själv störs jag på tok för mycket för mitt eget bästa när någon skriver "ett domän". Det skär i min ryggrad. ;)
För mig är det glasklart att domän är ett n-ord, så jag får inte ihop hur man tänker när man skriver "ett domän". Kan någon förklara?
sgtpepper bör känna sig träffad bland annat... ;)
JHmm, det är möjligt att mitt annars så fläckfria tal då och då misshandlar en och annan domän ;) :e.
Att jag säger/skriver fel beror till största delen på att jag egentligen inte menar "domän", utan istället "domännamn" eller något ännu fräsigare som t.ex "problemdomän" och då är det ju rätt att säga ett "domännamn".
Mitt problem är då följaktligen att jag kapar ordet domännamn, inte att jag skriver "ett" istället för "en" :).
Måhända är det dialektalt? Jag vet att på vissa platser i vårt avlånga land säger man t ex ett apelsin vilket för mig låter fullständigt vrickat!
En kollega til mig, en svenskalärare, berättade om just det exemplet för mig för några år sedan. Ordet apelsin kommer från orden äpple från Kina och man borde därför ha sagt ett äpple från Kina. Hon hävdade vidare att vårt inbyggda grammatiska språköra automatiskt korrigerade detta så småningom så att vi sa en apelsin, men i vissa delar av landet säger man fortfarande ett apelsin. :)