I vilken ordning kommer Tolkiens böcker? Alltså inte när de skrevs, utan hur man bör läsa dem? Jag kan inte hitta någon information what so ever om det på nätet, hmm... Tacksam om någon kan reda ut det här åt mig. :)
När det gäller de jag har läst, blir det Silmarillion först. Därefter den om Bilbo. Sedan ring-trilogin i en ordning som du säkert redan känner till. Då har man följt kronologin i Tolkiens fantasivärld. Jag vet att det finns en del andra böcker om denna värld, men jag har fått intrycket av att de i många fall återberättar en del berättelser som finns i Silmarillion. Jag har dock inte läst dessa.
Jag skulle inte rekomondera ngn att börja med Sillmarillion.. Traggligare bok har jag nog inte börjatr läsa. Den lär innehålla 4000 namn man skall hålla reda på :)
Jag skulle börja med "Bilbo" där du får bakgrunden till hur ringen hamnade hos Bilbo, inblick i Tolkiens världar och dess olika figurer. Därefter trilogin om Härskarringen.
Nicrosoft, jag har alltså redan läst hela trilogin samt Bilbo ett antal gånger så det är ingen risk att jag blir snurrig och lägger ifrån mig boken. ;)
Nä, Sillmarillion ska man verkligen inte börja med - det försökte jag med för sådär 15 år sen, kom väl ett femtiotal sidor innan jag storknade och tyckte att Tolkien var våldsamt överskattad... :e
Nu har jag sett två filmer och har fyndat Trilogin på bokrean senast, så nu får han en chans till. ;)
Ok, tack för svaret. Dessa böcker visste jag ordningen på i och för sig, men det gör inget. :)
Böckerna Sagor från Midgård, De förlorade sagornas bok 1 & 2 samt Ringens värld vet du alltså inte var de hamnar?
Ringens värld gavs ut som ett komplement/del av Sagan om konungens återkomst i den engelska originalutgåvan. Det var för att förklara lite om världen i den triologi man just läst.
Silmarrillion sattes ihop av Tolkiens son efter Tolkiens död. I de manuskript som låg till grund för Silmarillion fanns flera varianter/händelseutvecklingar för de berättelser som ingår i Silmarillion, och även mycket som inte var färdigt. Delar av detta plockades ihop till Sagor från Midgård.
Så som jag ser det så är Sagor från midgård endast till för fantaster av Tolkien.
Silmarillion är ganska seg de första 100 sidorna, och ger heller inte så mycket för den som inte läst triologin, men har man läst triologin så hittar man i Silmarillion bakgrunden till de sånger, dikter och myter det hänvisas till i Triologin. Så läser man Triologin en andra gång efter att ha läst Silmarillion så blir det en extra upplevelse, men att läsa Silmarillion utan att ha läst Triologin tror jag inte skulle vara en höjdare.
Åke Ortmark har skrivit en bok om Hur och Varför som förklara det mesta om böckernas tillblivelse. Där finns även en del förklaringar och kartor om jag minns rätt.
Vill man veta mer om hur en enkel barnsaga kan bli ett stort verk är det värt att kolla denna bok.
David Day har skrivit "Tolkiens ring" där Tolkiens berättelser jämförs med olika forntida myter och legender vari ringar har bärande roller.
Tolkien inspirerades bland annat av Arthursagan, Nibelungensagan och många andra klassiska legender med magisk ringtradition. Även i våra Asamyter har ringar stor magisk betydelse.
Om allt detta berättas i denna lättlästa bok med vackra illustrationer av Alan Lee. John Howes karta över Midgård med omnejd är ett bra komplement till Ringentrilogin. Med kartan följer ett häfte där många av platserna beskrivs.
Fungera lär det ju göra, men vad är den riktiga ordningen? ;)
Nu har jag fått svar att Silmarillion kommer före de andra böckerna, men du skriver att den kommer efter? Eller menar du att du läste i den ordningen?
Kronologiskt kommer Silmarillion före de andra böckerna. Men sedan är det en smaksak om man vill läsa kronologiskt eller ej. Läs i vilken ordning du vill. Det är bara trilogi-böckerna som man helst bör läsa i en bestämd ordning.
Silmarillion fanns vid Tolkiens död enbart som manuskript.
Bearbetning och utgivning gjordes av sonen Christopher efter J.R.R. Tolkiens död.
Silmarillion är utan röd tråd en samling bakgrundsförklaringar till olika händelser i Ringentrilogin.
Enligt min ringa mening får man inte ut mycket av Silmarillion om man inte läst trilogin först vilket kan låta besynnerligt eftersom Silmarllion beskriver förutsättningarna för Ringendramat, men utan historiens referenser är det svårt att förstå detaljerna.
Bilbo är föregångaren till Ringentrilogin och skildrar hur Bilbo en gång kom över ringen.
Mitt råd blir alltså Bilbo - Trilogin - Silmarillion.
Alltså:
Simarillion - Bilbo - Sagan om Ringen - Sagan om de Två Tornen - Sagan om Konungens Återkomst - Ringens Värld - Sagor från Midgård - De Förlorade Sagornas Värld 1 & 2?
Kronologisk ordning är det jag är ute efter, inte vilken ordning man bör läsa dem - eftersom att jag redan har läst de flesta av dem spelar det ingen roll.
Bästa vore nog att läsa Bilbo - Trilogin - Ringens värld, men samtidigt ha Silmarillion nära till hands och slå upp olika namn man stöter på och därefter läsa just det stycket som tar upp dessa.
När man sedan har läst ut Bilbo och de andra böckerna kan man läsa igenom Silmarillion helt och därefter börja på SfM och DFSV-böckerna!
Hade personligen gjort så om jag skulle läsa dem för första gången :)
Om man vill läsa helt kronologiskt ska man börja med första delen av Silmarillion och därefter läsa SfM, Silmarillion och DFSV 1&2 parallellt med varandra. ;) När man gjort det så börjar man med Bilbo och trilogin, samtidigt som man bläddrar i Ringens värld lite då och då ;)
Jag skrev fel i mitt tidigare inlägg - läser Sagor från Midgård just nu. Sagor från Midgård och Silmarillion har en del paralleller tycker jag, och de böckerna kompletterar varandra relativt bra. Sagor från Midgård har mer anknytning till tredje tidsåldern i Tolkiens värld, dvs det är mer om Ringen och dess brödraskap i den boken än i Silmarillion. En del är riktigt intressant läsning också, speciellt angående Sarumans förehavanden i Fylke. :) Läs!
247 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2