webForumDet fria alternativet

Nu, en gång för alla.

Språk

17 svar · 499 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Nu måste jag lära mig hur man använder de och dem. Så vitt jag vet så är det så att man kan försöka byta ut dessa ord mot vi och oss.

Men hur gör man egentligen här?
Under dom senaste åren har... ...

Jag har fått reda på att man ska använda de i den meningen. Men är inte under en preposition? Så det ska väl vara dem?
Har säkert helt fel nu :e

Så om någon kunde vara bussig och förklara... :r

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

"De/dom" i meningen "under de/dom senaste åren" fungerar som bestämd artikel (inte personligt pronomen) och därför ska det inte vara "dem". Den enda regel jag kan komma på som är helt 100 %-ig är att det ska vara "dem" på svenska om det är "them" på engelska, annars alltid "de". Jämför:

I see them - Jag ser dem.
During the last years - Under de senaste åren.

(Nu är det ju egentligen ganska fånigt med en regel som förutsätter att man har bättre språkkänsla på engelska än svenska, men det funkar ..)

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Det här handlar inte ens om språkkänsla längre och i dagens svenska tal- och skriftspråk är det helt acceptabelt att säga/skriva dom. Helst i talspråk, eftersom det låter faktiskt inte snyggt att säga de/dem i något sammanhang.
De/dem är förlegat - eller rättare sagt så har språkets naturliga urval sållat ut dom två orden och skapat ett ord som ersättning.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Och att använda "dem" i sammanhang som "Dem sa att bilen var skrotad." är inte att föredra. Inte om jag ska läsa det i alla fall. ;)

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Dryden skrev:

Och att använda "dem" i sammanhang som "Dem sa att bilen var skrotad." är inte att föredra. Inte om jag ska läsa det i alla fall. ;)

Nä och Dig kan man ju knappt prata med (den bjuder jag inte på! :e ) eller skriva till längre utan att få någon kommentar. hmmm kanppt jag vågar skriva detta! :OO ;) :e

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Re: Nu, en gång för alla.

LeonL skrev:

Nu måste jag lära mig hur man använder de och dem. Så vitt jag vet så är det så att man kan försöka byta ut dessa ord mot vi och oss.

Men hur gör man egentligen här?
Under dom senaste åren har... ...

Jag har fått reda på att man ska använda de i den meningen. Men är inte under en preposition? Så det ska väl vara dem?
Har säkert helt fel nu :e

Så om någon kunde vara bussig och förklara... :r

Jag är inte duktig på detta, men som de sa i "Värsta Språket":
-Säger folk så, så ska de vara så! hmmm även om de låter för jäkligt, det ingår i språkets utveckling eller hur man nu ser på saken! ;)

filippo skrev:

Jag är inte duktig på detta, men som de sa i "Värsta Språket" säger folk så, så ska de vara så! hmmm även om de låter för jäkligt, det ingår i språkets utveckling eller hur man nu ser på saken!

Ska dom som sa så i Värsta språket vara så, eller hur menar du nu? ;)
Brukar dom i Värsta språket prata illa också? :e

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

De och dem används väl inte längre i vardagssvenska varken i skrift eller tal.

Dryden skrev:

De sa att bilen var skrotad.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Självklart används dessa ord i skrift.

De används mindre och mindre borde jag ha skrivit. Jag är själv uppvuxen med dem och det tar emot att skriva dom.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Jag är själv uppvuxen med dem och det tar emot att skriva dom.

Varför ska du skriva dom då?

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Om man skriver en artikel eller annan "offentlig" skrift ser det väldigt oseriöst ut med "dom", tycker jag.

Vet man inte när det ska vara "de" och när det ska vara "dem" är det många gånger bättre att skriva "dom" än att skriva en sådan mening som Dryden gav exempel på.

Självklart säger jag "dom", på samma sätt som jag säger "Vi cykla och bada." men skriver "Vi cyklade och badade.".

HakanS skrev:

Varför ska du skriva dom då?

Det gör jag normalt inte. :)

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag skriver aldrig dom. Det är bara muntligt uttal och finns egentligen inte i skriftspråket (kan någon bekräfta det?).

- Jag vill se dem igen!
- De tyckte om pjäsen.

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

m_soderlund skrev:

Det är bara muntligt uttal

Finns det skriftligt uttal? ;)

Nu är det väl så att i skriftspråket har det varit så att det enda fallet när dom är gångbart är då författaren använder direkt anföring, författaren vill ge en replik i texten talspråksfärg. I övrig text används med få undantag alltid de och dem.

Jag håller med Fredrik Lindström och tycker att det här är en larvig form av språklig konservatism; att det inte skulle vara korrekt att skriva dom.
Däremot ser jag ingen anledning till att säga att den ena eller den andra metoden är fel - det beror ju på hur pass länge sedan det var man började läsa svenska i skolan. Innan du läser svenska, så säger och skriver (i den mån du kan) du dom.

Jag säger dom, skriver dom och tycker att det är enkelt och tydligt. I skriftspråket är dom ingen orsak till missuppfattningar.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Tack för alla svar :bire

Jag accepterar att folk skriver dom, men själv föredrar jag att skriva de/dem och det är därför jag vill lära mig det.

Är det inte så att Svenska Akademien rekommenderar att man använder dom istället för att skriva de/dem?

I talspråk så säger jag alltid dom då jag inte tycker att det är vackert att säga varken de eller dem.

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

håller med dryden... "dem" ser skitfult ut i den meningen!

"dom" är och förblir talspråk... allt annat är bara dålig svenskakunskap.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)