Jag har skrivit ett reportage om Citykonditoriet i Stockholm (en uppgift i svenskan), och skulle vilja ta emot kritik på reportaget, främst konstruktuv sådan. :)
- Hur är språket?
- Hur är meningsuppbyggnaden?
- Smälter allt ihop bra?
Upplysande skrivet om än kanske en aning lite om själva konditoriet, men jag tyckte artikeln var intressant. Jag märkte endast ett litet fel och det var ett uteblivet komma.
m_soderlund skrev:
Väl nere på kyrkogatan, när ...
I övrigt en trevlig artikel om vad som verkar vara ett bekostat konditori.
Reportaget är en skildring om hur det kan vara på ett konditori en tidig måndag.
@nders: här kommer reportaget i HTML-format, men HTML-formatet gör inte reportaget rättvisa - saker och ting hamnar lite här och där, plus att bilden tydligen inte kom med. :(
Reportaget är en skildring om hur det kan vara på ett konditori en tidig måndag.
Då känns det bättre och som skildring så var det en bra text, kanske lite språkfattig så mer variation av just språket skulle sitta fint. Annars, bra med miljöbeskrivningar vilket gör texten novellaktig.
Jag tycker att det är för korta meningar på vissa ställen. Det blir för upphackat på dessa ställen.
Annars var det bra.
Förresten, att kalla det för reportage är lite missvisande, antingen reklam (tänker på öppettider osv) eller kåseri eller liknande, ett reportage rapporterar en (unik) händelse.
Att mitt reportage ska vara reklam för Citykonditoriet motsäger jag mig starkt. ;)
I exempelvis DN, oftast i B-delen (kultur), så finns det reportage där journalisten i slutet skriver öppettider och plats för det som reportaget handlade om. Läsaren kanske själv vill gå till platsen reportaget handlade om, och behöver således inte ta reda på fakta själv. Det ska framgå av reportaget tycker jag. :)
trots drydens fina citat från uppslagsverket håller jag nog med om att det borde kallas kåseri... Är jag trög eller bara envis? ;)
tycker däremot inte att det är korta meningar. ett mycket fint växelspel mellan långa och korta enligt min åsikt!
Tackar, rozie. :)
Jag kommer att skriva om stora delar av reportaget (som det är meningen att det faktiskt ska vara.. ;)) i kväll, för jag har tagit reda på lite mer fakta om själva Citykyrkan och Citykonditoriet.
Om någon är intresserad så lägger jag upp en länk till det färdiga reportaget i morgon. :)