webForumDet fria alternativet

Reportage - bedöm!

Språk

22 svar · 606 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Jag har skrivit ett reportage om Citykonditoriet i Stockholm (en uppgift i svenskan), och skulle vilja ta emot kritik på reportaget, främst konstruktuv sådan. :)

- Hur är språket?
- Hur är meningsuppbyggnaden?
- Smälter allt ihop bra?

Reportaget kan läsas här: Reportage - Citykonditoriet. (OBS! Word-dokument.)

Som alltid är jag tacksam. :)

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Upplysande skrivet om än kanske en aning lite om själva konditoriet, men jag tyckte artikeln var intressant. Jag märkte endast ett litet fel och det var ett uteblivet komma.

m_soderlund skrev:

Väl nere på kyrkogatan, när ...

I övrigt en trevlig artikel om vad som verkar vara ett bekostat konditori.

Tackar Engine^! Tack för kommat också. :)
Jag kan varmt rekommendera konditoriet, mycket fint och stort, med gott kaffebröd och sånt. :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Kan du inte lägga upp artikeln i html-format också?

Det är ju bara att spara som html i Word, och lägga upp den filen också. :)

Mvh

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Intressantoch bra skriven artikel men handlade den verkligen om konditoriet? För mig var det mer om en morgonfika på ett ödsligt kafé i Stockholm.

Släng upp som PDF direkt om du har möjlighet. ;)

Reportaget är en skildring om hur det kan vara på ett konditori en tidig måndag.

@nders: här kommer reportaget i HTML-format, men HTML-formatet gör inte reportaget rättvisa - saker och ting hamnar lite här och där, plus att bilden tydligen inte kom med. :(

Reportaget i HTML-format

Att spara reportaget som pdf-fil har jag dessvärre inte möjlighet till. :(

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Oki, då hajar jag!

Jag ska se till att läsa Word-versionen sedan då jag har tillfälle. :)

Mvh

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

I PDF.
Varsågod.

Brantis: tack! :)

m_soderlund skrev:

Reportaget är en skildring om hur det kan vara på ett konditori en tidig måndag.

Då känns det bättre och som skildring så var det en bra text, kanske lite språkfattig så mer variation av just språket skulle sitta fint. Annars, bra med miljöbeskrivningar vilket gör texten novellaktig.

Medlem sedan mars 20012 635 inlägg

– inte minst märket jag det på mig själv

skall det inte stå märker där istället?
den finns under "DET BÖRJAR SNART " en bit ner.

Lite fler stavfel ändrade. (Tack wooster)
Dryden: det du skriver klurar jag för tillfället på. :) Kom gärna med förslag.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag tycker att det är för korta meningar på vissa ställen. Det blir för upphackat på dessa ställen.
Annars var det bra.

Förresten, att kalla det för reportage är lite missvisande, antingen reklam (tänker på öppettider osv) eller kåseri eller liknande, ett reportage rapporterar en (unik) händelse.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Flyttad från Cafét

Jymdis skrev:

... antingen reklam (tänker på öppettider osv) eller kåseri eller liknande, ett reportage rapporterar en (unik) händelse.

Inte kåseri i alla fall, för det var väl ingen som tyckte att texten var humoristiskt skruvad?

SAOL skrev:

kåseri (-i') -[e]t -er s. lätt o. roande skildring o. d.

;)

Att mitt reportage ska vara reklam för Citykonditoriet motsäger jag mig starkt. ;)
I exempelvis DN, oftast i B-delen (kultur), så finns det reportage där journalisten i slutet skriver öppettider och plats för det som reportaget handlade om. Läsaren kanske själv vill gå till platsen reportaget handlade om, och behöver således inte ta reda på fakta själv. Det ska framgå av reportaget tycker jag. :)

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

trots drydens fina citat från uppslagsverket håller jag nog med om att det borde kallas kåseri... Är jag trög eller bara envis? ;)
tycker däremot inte att det är korta meningar. ett mycket fint växelspel mellan långa och korta enligt min åsikt!

"måndagsmorgon" heter det väl?

i övrigt mycket välskriven!

Tackar, rozie. :)
Jag kommer att skriva om stora delar av reportaget (som det är meningen att det faktiskt ska vara.. ;)) i kväll, för jag har tagit reda på lite mer fakta om själva Citykyrkan och Citykonditoriet.
Om någon är intresserad så lägger jag upp en länk till det färdiga reportaget i morgon. :)

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

ser vi fram emot!

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Artikeln ser bra ut :e :e :e :e :e

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)