webForumDet fria alternativet

Skolarbete

Studier & utbildning

7 svar · 355 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Under de här två veckorna har vi ett s.k. fördjupningsarbete i skolan. Jag valde ämnet Svenska, "Dagens svenska skriftspråk", och tänkte fördjupa mig i detta ämne. Jag tänkte ta upp följande saker: (frågeställningar)

• Hur har det Svenska språket förändrats i takt med den senaste tekniken, då andelen internetanvändande personer har ökat?
  • Varför så många onödiga ord? Typ, "asså", liksom? Var kommer de i från?
  • Hur ser språket ut nuförtiden jämfört med förr i tiden? (Här tänkte jag använda ett gammalt avsnitt ur en gammal bibel och jämföra det med en ny.)
  • Svordomar? Varför finns de? Varför används de hela jävla tiden?
  • Hur kommer språket att se ut i framtiden?

Jag undrar om ni tycker att jag ska ta upp något mer? Något som är intressant och värt att ta upp?

Ni får gärna komma med förslag om hur jag kan förbättre arbetet. :bire

Glömde: :)
Om ni har tips på sidor där jag kan ta reda på fakta som rör punkterna så vore det väldigt snällt om ni skrev dem i den här tråden.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Oj! Jag tycker att det ser ut som att du har tagit i ordentligt. Om du skulle göra allt det där ordentligt skulle du förmodligen ha att göra i åtminstone ett år... Mitt förslag är att du väljer en av punkterna och behandlar den ordentligt. Ingen blir gladare av hafsverk. ;)

Hur har det Svenska språket förändrats i takt med den senaste tekniken, då andelen internetanvändande personer har ökat?

Förändrats i förhållande till vad? Här blir det svårt att hitta dels ett språk att jämföra med och dels ett språk som finns nu. Vem avgör vad som är ett språk? Här finns en lista över bra böcker som du kan titta i för att hitta mer uppslag:
http://www.spraknamnden.se/sprakradgivning/trycktahjalpmedel/haenv.htm

Varför så många onödiga ord? Typ, "asså", liksom? Var kommer de i från?

Bra fråga. Bara det räcker som sagt var. Fråga ungdomar och vuxna vilka ord de tycker finns som är "onödiga". Fråga också vilka de själva använder (kommer naturligtvis inte att vara så många, det är ju bara andra som gör det ;))

Hur ser språket ut nuförtiden jämfört med förr i tiden? (Här tänkte jag använda ett gammalt avsnitt ur en gammal bibel och jämföra det med en ny.)

Här är en väl avgränsad fråga, som också kan bli intressant. Tänk bara på att det är bibelspråket och kanske inte nödvändigtvis gemene mans språk du undersöker.

Svordomar? Varför finns de? Varför används de hela jävla tiden?

Intressant igen. Gör undersökningar bland ungdomar och vuxna. Se om du hittar skillnader osv...

Hur kommer språket att se ut i framtiden?

Se ovan.

Lycka till! :D

Tack för tipsen! :D :f

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

jag tycker det kan vara ok att beröra samtliga punkter ytligt. så länge man gör det proffsigt.

inte varje dag man är upplagd att läsa en sönderanalyserad fråga..

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

rozie skrev:

jag tycker det kan vara ok att beröra samtliga punkter ytligt. så länge man gör det proffsigt.

inte varje dag man är upplagd att läsa en sönderanalyserad fråga..

Jo, men LeonL är 14 år och ska göra en fördjupningsuppgift i skolan... kanske inte läge att begära något proffsigt? ;)

Min lärare sa att jag skulle ta upp lite av varje :l

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

ok... men du kanske kunde begränsa dig lite? man kan ju dela området och sedan ta olika aspekter i det området? (blev jag luddig nu)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)