Det beror på sammanhanget. Ordet finns bara i svenskan.
"Det är nog" "precis så myckt" som jag behöver dvs egen bedömning. Fast omvärlden kan ha sina referenser.
Svårt och bra ord.
Lagom för mig är varken för mycket eller för lite. Ett mycket bra och svåröversatt ord. :)
Att ordet skulle härstamma från Vasa-tiden (laget om, ölbägaren skulle räcka hela vägen runt bordet) är tydligen bara en sådan där härlig skröna som det inte ligger någon sanning i. Har jag hört i alla fall. ;)
Att ordet skulle härstamma från Vasa-tiden (laget om, ölbägaren skulle räcka hela vägen runt bordet) är tydligen bara en sådan där härlig skröna som det inte ligger någon sanning i. Har jag hört i alla fall.
Stämmer bra. Det räcker att läsa i SAOB för att få reda på att lagom ursprungligen är dativ plural av substantivet lag, fornsvenskans laghum som betyder "enligt lagens föreskrift, lagligen".
En annan populär myt om lagom är att det bara är svenskan som har ett sådant ord, och att det skulle uttrycka vår folksjäl. Den första delen av detta kan man vederlägga. Exakt samma ord finns i norskan, även om det är mindre vanligt där. Även i andra språk kan man uttrycka samma sak med olika uttryck.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e