webForumDet fria alternativet

Harry Potter and the order of the Phoenix

Böcker

28 svar · 2 854 visningar · startad av m_soderlund · sida 2 av 2

Frågan, av m_soderlund

Ni som ännu ej har läst Harry Potter 5, läs inte denna tråd! Jag har nu läst ut Harry Potter and the order of the Phoenix, och kan bara konstatera att det är en bra bok - men som kunde ha blivit bättre. Hela boken går man och väntar på det där som man tror ska bli oundvikligt - och som ju var oundvikligt (när Harry Potter & gänget tog sig in i Department of Mysteries och sen träffade på L

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

GunnarD skrev:

Hon som kan ändra utsende med ren vilja, ibörjan av boken precis när dom skall flyga iväg så gillar hon inte sin hårfärg så hon "tänker till" lite och har plötsligt en annan hårfärg.

Kan vara rätt behändigt ibland! :)

Hon använder ju dock denna förmåga på fler ställen...

Litar ni på henne? :q Varför/Varför inte?

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Tycker helt klart att TOOTP är bästa HP-boken. Allt är inte så "perfekt" längre ;)

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

GunnarD skrev:

Hon som kan ändra utsende med ren vilja, ibörjan av boken precis när dom skall flyga iväg så gillar hon inte sin hårfärg så hon "tänker till" lite och har plötsligt en annan hårfärg.

Kan vara rätt behändigt ibland! :)

Ah, hon var trevlig. Dock kommer jag enbart ihåg henne från när de flyger iväg, nu när ni skriver det. :)

Malm skrev:

... , och Speglen kommer absolut till mer använding, eftersom han fick den så pass sent. Kanske lite väl förutsägbart? Eller det är helt enkelt meningen?...

Vill du veta svaret? ;) Ni kanske redan har sett detta, men annars deltog JK Rowling i en chatt den 3 April (tror jag det var). Loggen (?) (the transcript) finns att läsa här. Visserligen finns diverse bilder insprängt i materialet, men det är den länk jag har. (Av någon anledning finns den ännu inte på Quick Quotes Quill.)

Boken gavs ut på svenska för ca en månad sen, så nu borde det väl vara hyfsat riskfritt att göra ett inlägg här...

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

2) Vem skickade "skrik" brevet till henne?
Dumbledore

3) Vad var det som fick henne att låta Harry bo kvar?
Hon tog sitt ansvar när hon tog emot han som barn.

4) Har hon någon erfarenhet av "Dementor", hon reagerade rätt starkt när dom nämndes?
Hon vet att så länge Harry är i huset så är han skyddad (enligt dumbledore). Och jag tror hon kom på sig själv att låta honom ta lite för stora risker. Men jag tror som tidigare nämnts att hon tidigare haft mer kontakt med trollkarlsvärlden än vad Rowling hittills har skrivit om.

Nu undrar jag - vad har ni för funderingar och reflekteringar över boken och det som avslöjats för oss?
Jag tyckte boken var den sämsta hittills. Hade den varit på 250-300 sidor hade den nog varit riktigt bra, men nu är den på tok för lång och utdragen. Det händer ingenting. Jag skulle nog vilja rangordna dom enligt följande... 1:a boken får 5/5. 2,3,4:e boken får 4/5. 5:e boken får 2/5.

Det är möjligt att 2/5 är väldigt lågt men jag kan inte ge den en 3:a och jag tror aldrig att Harry potter blivit en succé om hon släppt denna boken som förstabok. Även om den stundvis är riktigt bra så hjälper det inte riktigt till. Kändes krampaktigt. Får hon betalt per sida tro?

Rowling har sedan ett tag tillbaka en trevlig och "magisk" site för folk med barnasinnet i behåll, fullspäckad med fakta om och kring böckerna. Bland annat kan man få veta vad sjätte boken kommer att heta.

Huvudsiten: http://www.jkrowling.com/
kräver att man HAR senaste Flashspelaren samt att man INTE har pop-up blockering (alt. kan stänga av denna blockering).

Alternativet: http://origin.jkrowling.com/textonly/welcome.cfm
är en hiskeligt ful Text-Only variant. Tror den tar priset i fulhet...
Man kommer åt det mesta materialet från Text-Only men inte allt.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Jag tror serien slutat med att Harry blir en Auror samt blir tillsammans med Cho. ;)
Tyckte denna boken var bra men den klart bästa i serien är den flammande bägaren. :)

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Vet inte riktigt om jag gillade boken faktiskt, den är inte dålig men det känns som Rowlings har fått för sig att desto fler ord hon skriver desto mer pengar får hon...eller nått sånt :OO ;)

Medlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Har precis läst klart boken för andra gången, och jag måste erkänna att den blev mycket bättre nu andra gången jag läste den, men jag tycker fortfarande som jag tyckte efter första gången, att Den flammande bägaren är den bästa i serien. :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)