Re: Harry Potter and the order of the Phoenix
m_soderlund skrev:
... Nu undrar jag - vad har ni för funderingar och reflekteringar över boken och det som avslöjats för oss?
Många...
Jag hade tyvärr hört ryktet att någon "big fan" till Harry skulle dö i boken och satt på helspänn mest hela tiden jag läste den... En sak som jag slogs av direkt var stämningen av utlämnande som spreds genom boken. Jag imponerades av stämningsförändringen från tidigare böcker. T.o.m. Goblet of Fire (nr 4) så är Hogwarts och omvärlden tryggt, relativt sätt. Alltså även om en del av Harrys äventyr inte precis håller sig inom trygga ramar så är själva samhället tryggt. I Order of the Phoenix däremot, finns ingen trygghet kvar. Om en lärare vill ägna sig åt att tortera elever, så får hon det... Det säger en hel del när man tänker efter... :(
När jag först läste boken upplevde jag den som (nästan) helt utan humorn från de tidigare böckerna, ett enda långt elände för Harry, stadigt värre och värre ända till första mötet med DA-klassen. Därefter värre igen, med små ljuspunkter (för Harry) här och var. Nästan inga "sub-plots", och mycket längre än nödvändigt... Men... när jag läste om den fann jag att det inte stämde. Humorn finns där, Fred & George överträffar sig själva :), "sub-plots" finns i rikligt mått och även om jag är helt ointresserad av Cho och hela romansen så är det en av dem.
Många frågor som jag ställt mig så långt fick man faktiskt svar på, i gengäld fick man 100 nya...
Profetian talar tveklöst om Harry, enligt min åsikt, men säkerligen blir Neville viktigare som person från och med nu. Jag ser visserligen fram emot sexan, men inser att det lär dröja innan den ser dagens ljus... Och nu har man ju fem böcker att läsa om istället för fyra... ;)