webForumDet fria alternativet

Harry Potter and the order of the Phoenix

Böcker

28 svar · 2 854 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Ni som ännu ej har läst Harry Potter 5, läs inte denna tråd!

Jag har nu läst ut Harry Potter and the order of the Phoenix, och kan bara konstatera att det är en bra bok - men som kunde ha blivit bättre. Hela boken går man och väntar på det där som man tror ska bli oundvikligt - och som ju var oundvikligt (när Harry Potter & gänget tog sig in i Department of Mysteries och sen träffade på Lord Voldemort).. Jag tycker att JK Rowling säkerligen kunde ha förmedlat samma saker som hon gjorde med boken, fast på hälften så många sidor. Det tycks nästan som att kvantitéten gått före kvalitéten i och med den femte boken. :(

Dock fick vi ju reda på en hel del spännande saker, speciellt i slutet. Dumbledore känner tydligen Voldemort betydligt närmre än vad man visste från början - Dumbledore tilltalar ju Voldemort som Tom. Kanske är de lika gamla?
Dessutom var det intressant att veta att någon av Harry Potter (eller kan det möjligen vara Neville Longbottom?) och Voldemort kommer att dö för den andres hand i slutändan.

Nä, jag ser starkt fram emot Harry Potter-bok #6 och får hoppas på att den blir i samma klass som Harry Potter and the Goblet of Fire, som fortfarande är den bästa boken enligt mig.

Nu undrar jag - vad har ni för funderingar och reflekteringar över boken och det som avslöjats för oss?

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Re: Harry Potter and the order of the Phoenix

m_soderlund skrev:

... Nu undrar jag - vad har ni för funderingar och reflekteringar över boken och det som avslöjats för oss?

Många...

Jag hade tyvärr hört ryktet att någon "big fan" till Harry skulle dö i boken och satt på helspänn mest hela tiden jag läste den... En sak som jag slogs av direkt var stämningen av utlämnande som spreds genom boken. Jag imponerades av stämningsförändringen från tidigare böcker. T.o.m. Goblet of Fire (nr 4) så är Hogwarts och omvärlden tryggt, relativt sätt. Alltså även om en del av Harrys äventyr inte precis håller sig inom trygga ramar så är själva samhället tryggt. I Order of the Phoenix däremot, finns ingen trygghet kvar. Om en lärare vill ägna sig åt att tortera elever, så får hon det... Det säger en hel del när man tänker efter... :(

När jag först läste boken upplevde jag den som (nästan) helt utan humorn från de tidigare böckerna, ett enda långt elände för Harry, stadigt värre och värre ända till första mötet med DA-klassen. Därefter värre igen, med små ljuspunkter (för Harry) här och var. Nästan inga "sub-plots", och mycket längre än nödvändigt... Men... när jag läste om den fann jag att det inte stämde. Humorn finns där, Fred & George överträffar sig själva :), "sub-plots" finns i rikligt mått och även om jag är helt ointresserad av Cho och hela romansen så är det en av dem.

Många frågor som jag ställt mig så långt fick man faktiskt svar på, i gengäld fick man 100 nya...

Profetian talar tveklöst om Harry, enligt min åsikt, men säkerligen blir Neville viktigare som person från och med nu. Jag ser visserligen fram emot sexan, men inser att det lär dröja innan den ser dagens ljus... Och nu har man ju fem böcker att läsa om istället för fyra... ;)

Medlem sedan aug. 2002560 inlägg

Jag får väl klassa mig som expert på området. :)

Nej, Albus och Tom är inte lika gamla. Albus är född c:a 1850 och Tom 1922. Har du redan glömt att Albus faktiskt var lärare till Tom?

För mig framgick det som en självklarhet att det var Harry som var den i profetian. Finns mycket intressanta saker, kanske inte så viktiga för boken dock.

Själv tror jag att Neville kommer att spela en väldigt stor roll, förmodligen får han huvudrollen tillsammans med Harry. Och jag tror inte att vi får ha många av Weasleys kvar tills den sjätte boken.
Jag har en fråga till er, kan Luna Lovegood och Ron Weasley vara ett framtida par?

Jag är också mycket konfunderad över Sirius död, mycket tragiskt. Men jag tror inte att han är död, inte riktigt. Kom i håg vad Luna sa! "You heard them behind the Veil, didn't you?". Det finns faktiskt saker som inte Dumbledore vet.

Malm skrev:

... Nej, Albus och Tom är inte lika gamla. Albus är född c:a 1850 och Tom 1922. Har du redan glömt att Albus faktiskt var lärare till Tom?...

Nog för att de inte är jämngamla, långt därifrån, men jag tycker inte dina årtal stämmer.

Tack vare tårtan på Nearly-Headless Nicks 500-åriga dödsdag vet vi att Chamber of Secrets (nr 2) utspelar sig läsåret 1992-93. Det var då 50 år sedan kammaren öppnades sist och den öppnades sist i juni, det vet vi pga vi vet när Hagrid relegerades tillsammans med en av Riddles egna kommentarer i slutet av Chamber of Secrets. Härav följer att kammaren öppnades i juni 1942. Då skapade Riddle sin Dagbok(?) (Diary) i vilken han bevarade minnet av sig själv som 16-åring. 1942 - 16 = 1926. Alltså föddes Tom Riddle 1926. Dumbledore beskrivs som att vara 150+ i Goblet of Fire, som alltså utspelar sig läsåret 1994-95 ==> han är född 1840 eller tidigare... IMO.

Eftersom J.K. Rowling (författaren) i intervjuer har sagt att hon grät när hon dödade Sirius samt att hon aldrig kommer att "återuppliva" döda personer så är Sirius nog tyvärr oåterkalleligt död. Vad hon sen menar att döden innebär, är ju en annan sak....

Jag tror (tyvärr) att Ron Hermione är det par som kommer i framtiden. De har varit på väg dit sen bok 1 enligt min åsikt... Egentligen är jag rätt ointresserad av den romantiska aspekten, men jag hoppas åtminstone att Luna inte blir Harrys nästa girlfriend. Hon är inte direkt min favoritperson i böckerna...

Okej, aasah, där hade du mycket bättre siffror än mig. :)
Hade inte räknat utan gått utifrån vad J.K själv har sagt.

Okej, död är han. Men jag tror inte på att han är borta, helt. Nej, jag tror att de får tag i honom i sjätte boken (eller Harry får det). Genom att gå in bakom skynket. Men att Harry dör själv på kuppen. Jag har alltid trott att Harry ska dö i slutet och där tycker jag vi har ett bra slut. Men nu klarar jag inte av att göra det hälften så bra som J.K!

En sak jag dock är besviken på i femte boken är att Cho Chang är en riktigt idiot, rent ut sagt. Jag stör mig på henne nåt så fruktulöst. :(

Intressant diskussion! Jag har redan lyckats förtränga innehållet i alla böcker fram till Order of the Phoenix. Kanske dags att läsa om..? :D
Att Dumbledore har varit Voldemorts lärare är oerhört intressant - Dumbledore borde ju nästan kunna Voldemort utan och innan vid det här laget? Striden mellan de två på slutet var i alla fall en av bokens höjdpunkter, och jag älskar redan när Dumbledore tilltalar Voldemort med hans förnamn. :D

Vad gäller kärlekshistorier tycker jag att det var synd att Cho var så dum och naiv mot Harry - jag fick intrycket att hon var en riktigt söt tjej som Harry gillade (och Cho gillade honom tillbaka ;) ) så det hade kunnat bli något - vilket det nu inte verkar kunna bli. :(

Vad gäller Slytherin och Malfoy, Crabbe & Goyle, så får man ju hoppas att de snubbarna förpassas till bästa lämpliga fängelse (Malfoy kan ju få ansluta sig med sin pappa..).. Och Umbridge ska vi bara inte snacka om, den.... haggan!!! *grr*

Jag har för övrigt läst en del på nätet i andra forum om vad folk tycker om den senaste boken, bland annat i denna tråd, samt på svenska Catahaya.net i denna tråd. Vidare har jag även hittat https://www.mugglenet.com - där finns en del spännande artiklar.

Det verkar som att de flesta tror att det ska bli något mellan Hermione och Ron, medan Harry och Luna eller Harry och Ginny kanske hittar varandra.

Det är bara att göra en Google-sökning för att hitta mer: Google-sökning

Det var allt jag hade att skriva för tillfället. :D

Jo, nog kan Dumbledore Voldie allt.
Men Dumbledores åstiker angående vad som var värre än döden låter intressant.

Själv tvivlar jag på att Malfoy gör något dumt, jag tror snarare att han inser att hans far är inne på fel spår. Även om det skulle förstöra karaktären.

Lite OT:
Jag kan även rekommendera Sveriges största Harry Potter-community Hogwarts.nu där jag är moderator/ordningsman (. Dock börjar även denna sidan bli befolkad av de hemska fjortisarna och de seriösa och bra personerna är borta. Men vill du komma i kontakt med sådana kan jag hjälpa er. :)

Malm skrev:

Okej, aasah, där hade du mycket bättre siffror än mig. :)
Hade inte räknat utan gått utifrån vad J.K själv har sagt.

Okej, död är han. Men jag tror inte på att han är borta, helt. Nej, jag tror att de får tag i honom i sjätte boken (eller Harry får det). Genom att gå in bakom skynket. Men att Harry dör själv på kuppen. Jag har alltid trott att Harry ska dö i slutet och där tycker jag vi har ett bra slut. Men nu klarar jag inte av att göra det hälften så bra som J.K!...

Var, när, hur har JKR sagt att Tom föddes 1922? Jag har läst åtskilliga intervjuer men det har jag missat. Min uträkning av Dumbledores ålder bygger på intervjusvar av henne, Toms ålder har jag däremot inte sett att hon yttrat sig om. Har du en länk till intervjun? :q

Det är möjligt att Harry dör i slutet av bok 7, men inte tidigare enligt min åsikt. (Och jag betvivlar faktiskt att hon tar livet av honom. Jag har sett andra teorier som jag tror mer på...)

Jag kan tänka mig att Harry eventuellt kan få kontakt med Sirius. Vad skulle hända om han tog sin spegel - den vars andra parhalva var Sirius - och går till the Room of Requirement och ropar på Sirius... ? :q Det undrar jag... Jag är övertygad om att denna spegel kommer tillbaka på ett eller annat sätt...

Jag instämmer med m_soderlund om Umbridge. Problemet med de infångade Death-Eaters är väl att med Dementorerna borta från Azkaban kan man fråga sig hur länge det dröjer innan de är på fri fot igen...

Det finns ett antal communitys på nätet som vänder sig till vuxna läsare, alternativt "mature posters", dvs ålder oviktigt, men innehållet på det du skriver ska vara moget. Däremot tar det ett bra tag att hitta dem genom att söka, eftersom antalet communities om Harry Potter är enormt.

Ett annat kul ställe är Harry Potter Lexicon. Här kan man hitta både det ena och det andra.... och det tusende... :OO

Malm skrev:

... Lite OT:
Jag kan även rekommendera Sveriges största Harry Potter-community Hogwarts.nu där jag är moderator/ordningsman (. Dock börjar även denna sidan bli befolkad av de hemska fjortisarna och de seriösa och bra personerna är borta. Men vill du komma i kontakt med sådana kan jag hjälpa er. :)

Jag har lekt lite med denna sites sorteringshatt och jag är inte imponerad. Beroende på vilket godis jag väljer (resten samma hela tiden) hamnar jag i Ravenclaw, Hufflepuff eller Gryffindor! :( :l

Malm skrev:

Lite OT:

Jag tycker dessvärre att den sajten inte tillför mig något - forumet är inte så utbrett och det är hyfsat svårt att hitta på sajten när man är nybörjare. :(

Om jag hittar intervjun eller andra uppgifter angående Toms födelsedatum ska jag ge dig dem. :)

Att The Room of Requirement skulle komma till den nyttan låter intressant, och Speglen kommer absolut till mer använding, eftersom han fick den så pass sent. Kanske lite väl förutsägbart? Eller det är helt enkelt meningen?

Borde inte de infångade Dödsätarna kunna transferara sig bort relativit enkelt? Eller är det något skydd där över, precis som på Hogwarts?

The Harry Potter Lexicon kan ju ingen ha missat!
Men dessa communítys du pratar om är jag väldigt intresserad utav!

Malm skrev:

... Men dessa communítys du pratar om är jag väldigt intresserad utav!

De communities jag känner till är internationella hela högen, alltså används engelska som språk.

Harry Potter for Grownups är så vitt jag begriper en mailinglista, dock kopplat till en Yahoo! Group. De har MYCKET strikta regler för vad man skriver, själv kom jag aldrig längre än till dessa regler... :OO ;) En del av materialet på Harry Potter Lexicon, nämligen alla essä-delar kommer, tror jag, från denna grupp. Det kan ge en viss uppfattning om kvalitén. Ett annat sätt att "känna in sig" på kvalitén är genom att läsa gruppens Fantastic Posts and Where to Find Them, som de kallar sin FAQ.

thinkPotter Community har till övervägande majoritet vuxna medlemmar, hög kvalité på inläggen och ordning på forumet. Detta är en diskussions-site, så man förväntas läsa alla inlägg i en tråd innan man postar sin egen åsikt. Samtidigt är det kamratlig stämning, dock förutsatt att reglerna följs. Samtliga moderatorer värnar om ordningen.

Chamber of Secrets Community har många vuxna medlemmar och massvis med inlägg. Här kan allt möjligt diskuteras, även en del lite "hetare" ämnen. Off-topic har ett helt subforum. Bryter man mot reglerna får man det hett om öronen...

The Harry Potter Lexicon Forum startade med att kräva "maturity" av sina medlemmar, men man har i alla fall tidvis underlåtit att beivra motsatsen. Detta betyder inte att man ska ta sig dit och spamma, bara att jag inte vet i vad mån detta community kan rekommenderas.

Det kanske finns fler, men dessa är de som jag stött på i olika sammanhang. Huvudsakligen genom att följa länkar...

.....

Malm skrev:

... Borde inte de infångade Dödsätarna kunna transferara sig bort relativit enkelt? Eller är det något skydd där över, precis som på Hogwarts?...

Rimligtvis borde det väl vara skyddat, annars vore det ju ingen större mening med att det ligger på en ö...

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Intressant diskussion så jag började läsa om boken.

Vad har ni för åsikterom "Aunt Petunia", hon verkar veta mer än vad som avslöjats i dom första böckerna?

* Varför gillar hon inte sin syster?
* Vem skickade "skrik" brevet till henne?
* Vad var det som fick henne att låta Harry bo kvar?
* Har hon någon erfarenhet av "Dementor", hon reagerade rätt starkt när dom nämndes?

Medlem sedan juli 200280 inlägg

Ett litet tag sen jag läste boken, men skrikbrevet borde väl ha kommit från Dombledore?

Att hon lät Harry Potter stanna kvar beror nog på att hon trots allt har viss familjekänsla. Det är ju trots allt Voldemort som ska vara den verkliga elakingen ;-)
En bonus för henne är förstås att hon vet var Harry Potter är och kan se till att han inte springer runt och berättar för folk om Petunias abnormala syster.

Själv har jag en fråga som egentligen har mer med Goblet of Fire att göra.
Hermione har i fem böcker tjatat och tjatat om att det inte går att teleportera sig till och från Hogwarts marker. Men i slutet av Goblet of Fire åker ju Harry Potter och en till kille hastigt och lustigt iväg med hjälp av en portkey. Är det jag eller Hermione som har fel?

Jag har läst samtliga böcker på engelska varför jag helt saknar den svenska HP terminologin. Alltså, ursäkta min swenglish.

foks skrev:

...Själv har jag en fråga som egentligen har mer med Goblet of Fire att göra.
Hermione har i fem böcker tjatat och tjatat om att det inte går att teleportera sig till och från Hogwarts marker. Men i slutet av Goblet of Fire åker ju Harry Potter och en till kille hastigt och lustigt iväg med hjälp av en portkey. Är det jag eller Hermione som har fel?

Du, naturligtvis. ;) Hermione har väl aldrig fel... ;) Det Hermione har hävdat i fem böcker är att man inte kan Apparate/Disapparate inom Hogwarts område. Det finns inte ett enda exempel i böckerna på att detta skulle vara fel, tvärtom. På åtskilliga ställen bygger man på denna sanning. Dock är Apparition/Disapparition bara ett sätt att förflytta sig på, vi har hittills träffat på flera magiska sätt att ta sig fram: Flyga på brooms, Floo Powder via eldstäder och Port Keys är tre andra, sinsemellan helt olika sätt, vilka till skillnad från Apparition/Disapparition fungerar till/från/inom Hogwarts också. Så svaret på din fråga är att Port Key är något helt annat. Jag skulle kunna förtydliga detta om inte middan var klar.... ;)

Medlem sedan juli 200280 inlägg

Ja, du får gärna förtydliga det ;)
Vad jag vet är Port Key en metod för mass-apparition/mass-disapparition (beklagar svengelskan). Som du säger är många episoder uppbyggt på att Apparition/Disapparition inte fungerar inom Hogwarts, men borde de inte vara oroliga för att Voldemort istället använder en Portkey i dessa fall? Det är ju tämligen lätt att fixa in en sådan, om han inte var förutseende nog att lämna kvar några stycken när han själv gick i skolan.

foks skrev:

Ja, du får gärna förtydliga det ;)
Vad jag vet är Port Key en metod för mass-apparition/mass-disapparition (beklagar svengelskan). Som du säger är många episoder uppbyggt på att Apparition/Disapparition inte fungerar inom Hogwarts, men borde de inte vara oroliga för att Voldemort istället använder en Portkey i dessa fall? Det är ju tämligen lätt att fixa in en sådan, om han inte var förutseende nog att lämna kvar några stycken när han själv gick i skolan.

Apparition/Disapparition kräver en licens, och man måste vara "of age" vilket uppenbarligen innebär 17 år fyllda. Det verkar innebära att man med viljans hjälp flyttar sig från en plats till en annan varhelst man vill.

Port Key innebär att någon duktig häxa/trollkarl får en sak att på ett visst givet klockslag förflytta sig själv och alla som håller i den till ett givet "förinprogrammerat" resmål. Sedan finns också varianten att den förflyttar sig och alla som håller i den så fort någon nuddar vid den.

En Port Key förhåller sig till Apparition ungefär som en helt vanlig hiss monterad i ett visst hus till Star Treks "beam me up, Scotty!"... för att ta en tämligen usel jämförelse.

Huruvida man borde oroa sig för Port Keys av Voldemort liggande på Hogwarts är väl lite av en öppen fråga... Det borde man kanske? Dock finns det två saker som talar emot tycker jag. Hur skulle de kommit dit?
* Antingen är de ditlagda i modern tid av någon som är lojal till Voldemort. Av vem? När? Hur? Är tämligen säker på att Dumbledore noga kollat av skolan efter saker som Crouch Jr kan ha lämnat kvar... och nu efter saker som Umbridge lämnat kvar...
* Eller så är de lämnade av Tom Riddle. Och hur troligt är det? Hur skulle Riddle kunna veta 1944 (hans 7:e år på Hogwarts) att just år 1996 eller 1997 vill jag att nån ska få tag i den här Port Key'n... och den andra varianten... hur troligt är det att ingen skulle ta på hans Port Key på 50+ år?
JKR kan säkert berätta det så att jag köper det... men hon har i så fall en rejäl uppgift att lägga ner på förklaringar... :OO

I så fall är det väl mer relevant att oroa sig för att Voldemort och/eller hans Death-Eaters tar sig in/ut ur Hogwarts med hjälp av Floo Powder och eldstäderna, IMO.

GunnarD skrev:

Intressant diskussion så jag började läsa om boken.

Så trevligt. :) Dessa böcker kan inte läsas för ofta... ;)

GunnarD skrev:

...Vad har ni för åsikterom "Aunt Petunia", hon verkar veta mer än vad som avslöjats i dom första böckerna?

1) Varför gillar hon inte sin syster?
Min gissning: Avundsjuka. Eftersom hon inte kan använda magi medan Lily gjorde deras föräldrar sååå stolta när hon visade sig vara häxa...

2) Vem skickade "skrik" brevet till henne?
Som foks säger, Dumbledore berättar att det är han i slutet av Order of the Phoenix.

3) Vad var det som fick henne att låta Harry bo kvar?
Enligt min åsikt förklarar Dumbledore detta också på samma ställe i boken. Läs om deras samtal i slutet och se om du håller med... behöver själv läsa om det.

4) Har hon någon erfarenhet av "Dementor", hon reagerade rätt starkt när dom nämndes?
Jag tror att hon har det... kan Lilys och hennes föräldrar ha råkat ut för några Voldemort-styrda Dementorer förra gången han var stor...? (Lös spekulation...)

Sååå, vad tror ni om Tonks? :q

aasah skrev:

Sååå, vad tror ni om Tonks? :q

Vem är Tonks?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Hon som kan ändra utsende med ren vilja, ibörjan av boken precis när dom skall flyga iväg så gillar hon inte sin hårfärg så hon "tänker till" lite och har plötsligt en annan hårfärg.

Kan vara rätt behändigt ibland! :)

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)