JjmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Frågan#1 Hej!
Jag skulle behöva får följande två meningar översatta till svenska (från latin):
Nec quisquamin barathrum
Nec tartara deditur atra
Varav med hjälp av google så har jag löst vad orden barathrum ( avgrund) och atra ( dark, gloomy) betyder.
SsolbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Nec och inte
quisquamin
quisquam någon,någonting
typ...
JjmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg oblix: just ja....
kanske kan moderatorn flytta tråden dit så jag slipper korsposta ;)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggKlicka på länken Rapportera till moderatorn och be honom flytta den, det går oftast fortast.
SsolbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Nec tartara deditur atra
Och inte ge upp mörkret.... (!?!) Euh.. Eller kanske gu upp för mörkret eller något liknande, beror ju hyfsat mycket på sammanhanget.
NnikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Nor no man is consigned to the abyss
Of Tartarus, the black.
Källa: http://classics.mit.edu/Carus/nature_things.3.iii.html
JjmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg niko: hur fick du till den översättningen? Eller är jag bara dum?
JjmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Tack Niko. Tror att jag själv lyckades bekräfta det du skriver.
NnikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg np. Får man vara nyfiken och fråga varför du undrade över just det citatet?
JjmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Min farmors vän hade tydligen låtit graverat detta på en persons gravsten och ingen i släkten hade nån aning om vad det betyder.
NnikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg OK. Då förstår jag. På en gravsten är det ju faktiskt lite coolt.