webForumDet fria alternativet

Vilket är rätt?

Språk

7 svar · 275 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

Hejsan,

Blev lite osäker nu när det gäller stavningen till detta ord: windows plattformen, vilket av dessa 3 alternativ är rätt?

windows plattformen
windows-plattformen
windowsplattformen

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Windows-plattformen.

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Windowsplattformen är minst lika rätt.

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

absolut inte "windows plattformen" iaf!!!!!!!!

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Skriver du Volvobilen eller Volvo-bilen? Volvobilen skulle jag tro, och det ger Windowsplattformen. Bindestrecket brukar användas när det blir swenglish av det annars (tex). (Kommer dock inte på ett enda bra exempel just nu, tyvärr. :( )

Och visst, Windows är inte ett svenskt ord, men däremot ett varumärke. (Volvo är inte heller ett svenskt ord, tror det är latin. Betyder i alla fall "jag rullar".) Och då skriver man ju inte ihop engelska med svenska, utan ett namn med svenska och det brukar göras utan "-".

ok, tackar jag kommer att använda ordet "Windowsplattformen"

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag brukar använda bindestreck när jag sätter ihop ett engelskt ord med ett svenskt som t.ex. "metal-genren". Därför skulle jag personligen skriva "windows-plattformen", men som sagt, windowsplattformen går precis lika bra med tanke på att "windows" är så pass vedertaget.

Skarre skrev:

Jag brukar använda bindestreck när jag sätter ihop ett engelskt ord med ett svenskt som t.ex. "metal-genren". Därför skulle jag personligen skriva "windows-plattformen", men som sagt, windowsplattformen går precis lika bra med tanke på att "windows" är så pass vedertaget.

Ok, tackar

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)