Eftersom jag är Stockholmare från början så är det väl det att jag ersätter Ä med ett E som är mest utmärkande för mig.
"Reven rev en annan rev och sprang över vegen och krektes i greset" :e
Annars så har jag nu en rotvälska som gör att det är svårt att höra var jag kommer ifrån, har bott från Borås i söder till Vilhelmina i norr :birp
På mitt jobb som ligger mitt i skogen några mil utanför Östersund så säger många "i" istället för "jag", samt att de hugger vissa ord och rent generellt misshandlar språket. ;) :e
"- I går ut i skog'n en sväng å jag lit raäv." :o ;)
På mitt jobb som ligger mitt i skogen några mil utanför Östersund så säger många "i" istället för "jag", samt att de hugger vissa ord och rent generellt misshandlar språket. ;) :e
"- I går ut i skog'n en sväng å jag lit raäv." :o ;)
Småländskan vet ju alla hur den låter, men den lokala jönköpingsdialekten liknar ingenting annat...
"Oss devon tjabon! Sa i jona brunpane å glo på gaajer?" <-- tillsammans med ett fullständigt obeskrivbart uttal. ;)
Överlag finns det inga "r" i jönköpingskan. Efter 39 kommer "fötti" och på nattkröken kommer frågan "sa i ha en kaav elle?" :e
[r]
Justja, eftersom jag är uppvuxen i Stockholm ligger stockholmskan i grunden, men uppblandat med den här rotvälskan är det väldigt få som lyckas klura ut var jag kommer ifrån. ;)
Jag brukar prata ganska välartikulerat, men av någon anledning som jag aldrig riktigt lyckats förstå tycker en del folk att jag låter som om jag kommer från Norrland.
Jag brukar prata ganska välartikulerat, men av någon anledning som jag aldrig riktigt lyckats förstå tycker en del folk att jag låter som om jag kommer från Norrland.
Eftersom jag är Stockholmare från början så är det väl det att jag ersätter Ä med ett E som är mest utmärkande för mig.
Samma här :e Dessutom har vi en egenhet till, att byta Ö mot U:
"Sitter du heer i murkret och leeser bucker?" eller "Steeng durren!"
Alltså, får jag fråga var i Stockholm alla dessa mänskor som byter ut "ä" mot "e" finns? Jag tror bara jag känner till en enda person som verkligen har det lilla draget (min far; 40-talist, Kungsholmsbo et.c.) och ändå ska det vara så typiskt stockholmskt :q
Alltså, får jag fråga var i Stockholm alla dessa mänskor som byter ut "ä" mot "e" finns? Jag tror bara jag känner till en enda person som verkligen har det lilla draget (min far; 40-talist, Kungsholmsbo et.c.) och ändå ska det vara så typiskt stockholmskt :q
Den riktiga Stockholmskan är tyvärr på väg att dö ut.
Den har blivit "förstörd" av alla som har flyttat till Stockholm från andra delar av landet och utlandet.
Det blir mindre och mindre vanlligt med den dialekten x(
Byter plats hela tiden så det går inte att fastna. När jag kommer ner till sthlm hör de att jag inte är därifrån, men samtidigt att det inte är riktig norrländska.
När jag kommer hem till norrland klagar alla på att jag tappat dialekten och blir "en djävla stockholmare", resp "ingen riktig norrlänning" när jag är i sthlm. :e
Detta är ännu jobbigare än vad det låter. I stället för att bara prata på så är jag så dum så att jag tänker efter vid varje ord. Vem är det jag talar med nu? Ska jag uttala det så, eller så? Jag kan både bra stockholmska och norrlänska om jag vill men hela tiden smiter vissa ord in som jag säger på ett visst sätt beroende på i vilket sammanhang jag använt dem oftast och då uppstår denna konstiga blandning.
Samma här :e Dessutom har vi en egenhet till, att byta Ö mot U:
"Sitter du heer i murkret och leeser bucker?" eller "Steeng durren!"
När jag säger ordet "chef", brukar jag faktiskt uttala det som om vokalen är ett "e", i motsats till många från andra landsändor som brukar säga "chäf".
Just ja, det är ju verkligen ett "e". ;) Det kanske inte räknas i så fall? Men många lantisar brukar faktiskt tycka att jag talar utpräglad stockholmska när jag pratar så.
273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2