QuidMedlem sedan juni 20006 022 inläggSom pc-tekniker så hör man många udda saker, och just att säga data istället dator är något som jag accepterar, men jag har svårare för folk som kallar datorn för hårddisk.
Lite godbitar:
-Kan man har processorn i skåpet och datan på bordet?
-Jag har köpt en skrivare med UBL-kontakt.
-Ska jag starta i självsäkertläge?
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg
Quid skrev:
:e
Tänk på att datorn som "var mans egendom" är en ganska ny företeelse, och att det råder en viss förvirring känns väl ändå ganska naturligt.
Yyos0nMedlem sedan dec. 200171 inlägg
Quid skrev:
Det där får mig osökt att tänka på Liftarens Guide till Galaxen. Den pryds ju av texten "Ta det lugnt" i vänliga bokstäver. Det måste ju vara en maskin som kör självsäkert läge.
Sen det här med att kalla datorn för hårddisk. Klassikern är ju den där bilden som cirkulerar på internet med texten
Andreas Hedlund har gått igenom alla tänkbara mjukvaruproblem. Nu har han kommit fram till själva hårdvara, Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken, fungerar inte.
:e
NnikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg :)
<OT>
Jag tycker "självsäkert läge" låter som en lysande idé som MS borde implementera rakt av. Typ en "macho-mode" där Windows ignorerar alla frökenaktiga blåskärmar och GPF:er och bara tuffar vidare.
</OT>
LLeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Hört från en kille i ett välkänt datorföretag: (Klappar på skärmen) "Den här datan är snabb, men vill ni spela spel så rekommenderar jag den här datan." (Klappar på en annan skärm) :OO :e
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
yos0n skrev:
Rätta mig om jag har fel, men skulle det möjligtvis kunna vara så att det här med data - dator är geografiskt/dialektalt betingat?
Du har fel! :o ;)
Kidsen, och även andra här uppe i Jämtland säger data. Så gör de även nere i söder så det är nog snarare ett i-landsproblem än en dialektfråga.
Hata data i fel sammanhang! :o
Yyos0nMedlem sedan dec. 200171 inlägg
Quid skrev:
yos0n skrev:
Andreas Hedlund har gått igenom alla tänkbara mjukvaruproblem. Nu har han kommit fram till själva hårdvara, Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken, fungerar inte.
Du menar den här? :)
Jupp. Så skön bild. Känns bra att vi har kompetenta IT-journalister i det här landet.
Jag måste säga att jag struntar fullständigt om mina kompisar säger fel då och på dator och data.
Men visst är det viktigt att lära ut att det inte är så, så att artiklar skrivs på rätt sätt osv.
Men egentligen så stör jag mig inte på det. Tycker detta ämnet är alldeles för förstorat.
Jag menar frågar en kompis mig vad jag har för "data" så fattar jag det rätt så direkt och skäller inte ut honom, påminner han inte ens att det heter "dator" och inte data.
RrozieMedlem sedan dec. 2002797 inlägg skönt att inte alla tar utarmningen av svenska språket så lättvindigt som du Nickemannen...
IIngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg
LeonL skrev:
Hört från en kille i ett välkänt datorföretag: (Klappar på skärmen) "Den här datan är snabb, men vill ni spela spel så rekommenderar jag den här datan." (Klappar på en annan skärm) :OO :e
Denna var definitivt bäst. :e
BBobixMedlem sedan juli 20032 inlägg Det är väl så att data är en kortform av ordet datamaskin, vilket är korrekt men förstås något mossigt.
niko skrev:
:)
<OT>
Jag tycker "självsäkert läge" låter som en lysande idé som MS borde implementera rakt av. Typ en "macho-mode" där Windows ignorerar alla frökenaktiga blåskärmar och GPF:er och bara tuffar vidare.
</OT>
Ha ha, det basta jag hort pa lange...
Fick ett samtal från en kund:
- Hej, jag undrar om du kan hjälpa oss att boota om våra datorer.
- Tja, det kan jag säkert, men jag tror ni klarar det själva...
Det kom sedan fram att datorerna skulle ominstalleras...
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inläggHar också stört mig på detta men kan erkänna att jag ibland finner mig själv säga t ex "dataspel". Fast det är ju korrekt på ett sätt.
IIngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg
clarkbones skrev:
Det kom sedan fram att datorerna skulle ominstalleras...
Hur menar du då?
skulle datorerna flyttas ut från rummet och sedan tillbaka?
Det är inte konstigt att man blir förvirrad emellanåt... ;)