webForumDet fria alternativet

Har polisen bytt batong mot basebollträ?

Politik & samhälle

10 svar · 354 visningar · startad av K@llen

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg
Frågan#1

Från en av dagens tidningar:

Polisen grep också en 31-årig man med ett basebollträ.

Greps mannen av polisen med hjälp av ett basebollträ eller hade mannen ett basebollträ när han greps?

Det förtäljer inte historien, men mannen bets i varje fall i skrevet av en hund. :e

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Hehe, syftningsfel kan bli rätt roliga emellanåt. :e

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag tyckte den var rätt tills jag läst vad som stog under...

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Jag skulle inte kalla det för ett syftningsfel. Folk som tror att polisen har bytt ut batonger mot basebollträ gör däremot ett tolkningsfel.

dectgap skrev:

Jag skulle inte kalla det för ett syftningsfel. Folk som tror att polisen har bytt ut batonger mot basebollträ gör däremot ett tolkningsfel.

Jag hävdar ändå att det är frågan om ett syftningsfel. Mer korrekt hade det varit om det stod "31-årig man med basebollträ greps av polis".

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det är inte ett syftningsfel, det är en tvetydighet som öppnas av den svenska grammatiken. Däremot bör man skriva som du föreslår i de fall där vanligt sunt förnuft inte räcker för att lista ut vad som faktiskt menas.

spango skrev:

Det är inte ett syftningsfel, det är en tvetydighet som öppnas av den svenska grammatiken. Däremot bör man skriva som du föreslår i de fall där vanligt sunt förnuft inte räcker för att lista ut vad som faktiskt menas.

Se där så fel man kan ha. :) Men det känns ändå som en relativt vag gräns för vad som är en tvetydighet och vad som är ett syftningsfel.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Nej, egentligen inte om man gör syntaktisk analys av meningen, men visst, det finns sådana här grejer överallt :)
Ett ännu värre exempel: "Jag såg mannen i parken med ett teleskop."

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

Gårdagens film på fyran beskrivs så här i expressens tv-bilaga:
"...Charles misstänker att Stephen och hans fru har ett förhållande".

Det är alltså Charles som är gift och inte Stephen :OO

Jag tycker att tvetydigheter är lika med fel.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

rozie skrev:

"...Charles misstänker att Stephen och hans fru har ett förhållande"

Det där är ingen tvetydighet, det där är syftningsfel.
"hans" syftar till den senaste omnämnda personen i det här fallet - Stephen. För att den meningen ska vara korrekt måste "hans" ersättas med "Charles".

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

förlåt mig... jag var nog inte så tydlig. Mitt inlägg var uppdelat i två delar. Den första handlade om syftningsfelet, medan den andra var en kommentar på det som sagts innan om tvetydigheter.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)