webForumDet fria alternativet

Word är allt bra lustigt... ;)

Småprat

13 svar · 535 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

:stud ;)

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Ja, det är då märkligt.

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Vad är lustigt?

Tycker ofta att "synonymfunktionen" blandar och ger rätt så friskt, och knappast något som man ska lita allt för mycket på. Likaså de förslag på ord som man ibland kan få när man stavat något ord fel. Vad betyder exempelvis ordet "S-kristen"? :OO

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

I just detta fall kan jag inte se att synonymordboken var så konstig. Men visst kan man få skumma resultat om man använder den fel, som i exemplen här: http://www.epinions.com/content_3266551940

Jag har något minne av att ha läst någonstans att synonymordboken också föreslog vissa nedsättande termer för diverse folkgrupper. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilka exempel det rörde sig om.

UlfT skrev:

I just detta fall kan jag inte se att synonymordboken var så konstig

Fast "know-how" låter väl inte svenskt, eller är det något modernt ord som importerats utifrån måntro?

Jag har något minne av att ha läst någonstans att synonymordboken också föreslog vissa nedsättande termer för diverse folkgrupper. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilka exempel det rörde sig om.

Tror att det var ordet "rödskinn" som råkade bli synonymt med busé, kriminell eller något liknande ord. Microft gick visst ut och bad om ursäkt om jag minns rätt.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Blårand skrev:

UlfT skrev:

Fast "know-how" låter väl inte svenskt, eller är det något modernt ord som importerats utifrån måntro?

Det är ett låneord som jag har sett användas av ganska många svenskar med förkärlek för anglicismer. ;)

UlfT skrev:

Det är ett låneord som jag har sett användas av ganska många svenskar med förkärlek för anglicismer. ;)

Tack! Nu har jag fått know-how om det :)
Vi lånar ju en hel del ord utifrån, men detta ord bör vi kunna lämna tillbaka och tacka för lånet. Tror inte att just det ordet är så användbart i större sammanhang, förutom då man vill "svänga" lite med språket. :)

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Blårand skrev:

UlfT skrev:

Uttrycket "Know-How" har jag lärt mig i skolan :)
På SOn när vi pratade om företag och vad som krävdes för att producera. (Råvara, Kapital, Know-How, etc, etc. )

Lustigt. Fick tom MVG på det provet och det var det sista vi läste i nian. INte så länge sedan alltså och ändå kommer jag inte ihåg knappt någonting ;)

Medlem sedan juni 200130 inlägg

Alpha II skrev:

Uttrycket "Know-How" har jag lärt mig i skolan :)
På SOn när vi pratade om företag och vad som krävdes för att producera. (Råvara, Kapital, Know-How, etc, etc. )

Hörde precis samma sak i Jkpg. Det roliga var att lärarinnan uttalade det som "now-now" hela tiden, så det tog ett tag innan man fattade vad som menades.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Flyttad från Cafét

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

UlfT skrev:

Blårand skrev:

UlfT skrev:

Det är väl snarast så att detta från början engelska uttryck på ett mycket behändigt sätt sammanfattar något som det fullständigt saknas ETT ord för på icke-inlånad svenska. Om man ska uttrycka know-how utan det ordet hamnar man i meningslånga förklaringar. Alltså fyller detta låneord ett "gap" i svenska språket och är inte ett anglikanskt uttryck att "styla" med.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

"know-how" = "veta-hur", klockrent! ;)

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Enligt min ringa mening kan "kunskap" alltid ersätta "know how"

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)