webForumDet fria alternativet

Alfabetet på olika språk.

Språk

6 svar · 634 visningar · startad av saw

Medlem sedan mars 20011 880 inlägg
Frågan#1

Någon som känner till var man kan få tag på Alfabetet på olika språk? :q

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Alfabetet? Du menar tecken för olika språk? I sådana fall kan jag nog rekommendera https://www.unicode.org och att du tankar ner deras teckentabeller.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Lycka till med kinesiskan! :e

Nja kinesiskan o dyl får nog vara, men jag har problem.
Jag skulle vilja ha det så att jag kunde fylla en listbox(vb) med korrekt alfabet beroend på vilket land som man har valt (i en annan listbox).
Det jag fick av spango var säkert bra, men hur skall jag veta om det är svenska, danska(det vet jag, men som ex) osv

Exakt vad är det du vill göra, egentligen? Vad ska applikationen göra? Du kan möjligen vara inne lite på fel spår.

Det är nog inte omöjligt att jag är, men just nu så ser jag inga andra utvägar.
Jag håller på att bygga en app för att lätt kunna göra multilanguage på asp-sidor.
Det handlar om att göra olika språkfiler som läggs in som variabel i ASP-sidorna.
När man sedan skall skriva de olika språken, så finns det i vissa språk specifika bokstäver, som kan vara svårt att få fram.
Jag tänkte så här, att om man då i en listbox valt att nu skall jag översätta till tyska, så skall i nästa listbox laddas in de specialtecken(i alfabetet) som just det landet har, t ex ü tyska B osv.

Just nu så ser jag det naturligast att göra så, men jag är öppen för förslag.

Aha, jag förstår. Jag ser nog tyvärr ingen utväg förutom att bara fulkoda. ß används inte längre, btw :)

Gör du en filbaserad lösning så att man kan lägga till egna språk i efterhand (utan att behöva kunna VB) kan det nog bli hyfsat smidigt ändå.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)