webForumDet fria alternativet

Teckenspråk

Språk

7 svar · 660 visningar · startad av Muzzafarath

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg
Frågan#1

Jag har aldrig riktigt förstått hur teckenspråk funkar egentligen. Om man vill "säga" ( ;)) nåt på teckenspråk, gör man bara tecknen för orden i samma ordning osv så som det skulle sagts av en pratande? Tex, om man vill teckna (?) "jag läser en bok" gör man tecknen för jag, läser, en och bok i den ordningen? Hur gör man när det blir andra tempus osv, måste ju bli en massa tecken om man skall göra på det sättet? Fast det kanske ger sig om man tränar ;) Också, skulle en döv amerikan (tex) förstå svenskt teckenspråk?

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Teckenspråket är inte lika över hela världen, så jag tror inte en amerikan och en svensk skulle förstå varandra särskilt bra. Teckenspråk är ett förenklat språk så man tecknar inte alla ord i en mening, bara de som är nödvändiga för att förstå sammanhanget :)

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Flyttad från Cafét

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det jag undrar är om man kan skrika på teckenspråk. Använder man överdrivet stora och yviga rörelse kanske?

Samma sak med viskningar - finns det på teckenspråk :q

Det finns ett tecken för varje bokstav om det är det du menar? :)

Man kan ju teckna bakom nåns rygg eller med små små tecken så det blir som "viskningar" :e Måns Herngren gjorde f ö en rolig sketch om det i programmet "Släng dig i brunnen" för en massa år sen.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det finns ett tecken för varje bokstav om det är det du menar?

Jag menade "skrika" och inte "skriva" :r (ändrade i mitt förra inlägg)

LOL! Om du jämför med kroppspråket så borde man också med teckenspråk kunna få fram olika motsvarigheter till ;) :P och §e Ickedöva använder ju också olika former av teckenspråk - peka finger, göra v-tecken etc och de kan man ju göra på olika sätt.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

I teckenspråket finns det ett tecken för varje bokstav, men då det underlättar att ha tecken för hela ord, exempelvis glad, sur, bil, hus, älskar m.m., så finns det tecken för det också. :D

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)