webForumDet fria alternativet

översätta dessa 7 meningar

Språk

4 svar · 269 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

hej!

skulle vilja ha hjälp med att ha dessa 7 meningar översatta till svenska.

http://www.mvps.org/vbnet/images/gfx/system/globalmemorystatus.gif

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Är du seriös? Annars tar vi oss inte tid att översätta...

:)

bassebhu skrev:

Är du seriös? Annars tar vi oss inte tid att översätta...

:)

ja, jag e seriös, jag har lite problem att översätta dom,

Dom 4 sista har jag problem med att översätta...

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

> Dom 4 sista har jag problem med att översätta...

"Physical memory" är det vi kallar för RAM. En "Page File" brukar jag (och även Windows tidigare, vad jag vet) kalla för swapfil. I svenska versioner av Windows har det översatts till växlingsfil. Vad det handlar om är att när RAM-minnet inte räcker längre så "swappar" (växlar/byter) Windows mellan hårddisk och RAM, dvs den tar bort sånt ur RAM-minnet som du inte använt på länge och lägger det på hårddisken istället. På så vis kan simulera mer RAM än man själva verket har. Nackdelen är ju att det går segare än sirap om man inte har så mycket riktigt minne, då Windows måste swappa hela tiden.

De två sista raderna ser inte så intressanta ut, så dem behöver du nog inte. Jag tror "user" syftar på den aktuella processen. "Address space" = adressrymden borde ju vara hur mycket minne du kan adressera. Enda anledningen till att det finns med där borde vara för att det är ett exempel på hur du använder funktionen GlobalMemoryStatus och de här sju sakerna är precis vad du får ut.

Jämför gärna med mitt lilla testprogram "Minne" som också använder sig av GlobalMemoryStatus: http://www.tydal.nu/se/programs/

Tack så mycket Thomas.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)