webForumDet fria alternativet

Dedicerad?

Språk

18 svar · 833 visningar · startad av Jesper T

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg
Frågan#1

Vad menas precis med "dedicerad", server, anslutning osv?
Och hur uttalas det på svenska ; dediserad eller dedikerad?

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

dedikerad, det menas att du hyr en server och administrerar den själv!

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Vad menas då med en dedikerad adsl-uppkoppling?
Har hört att man kan skaffa en sådan via telia.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

dedikerad är väl rent allmänt att det är för ett bruk endast

Ex: Vi har en dedikerad webbserver (dvs vi kör inte SQL server på den mm)

ADSL är väl typ att man slipper trängas på linan eller nått, jag är inte så insatt i ADSL... :)

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Dedikera är svengelska för det engelska ordet dedicate, som betyder tillägna.

Tillägnad ADSL-uppkoppling = Dedicated ADSL connection

Uppkopplingen är alltså helt tillägnad dig och inte 100 stycken andra utöver dig. Att svengelska måste användas övergår mitt förstånd.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Dedikera är ett låneord från engelskan, men ändock ett svenskt ord. Själv tycker jag att t ex ”dedikerad server” låter bättre och mer intuitivt än ”tillägnad server”, men det kanske bara är en vanesak. Men då borde även ordet ”server” bytas ut till något mer svenskklingande.

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Ja, fy för bakåtsträvande språkidioter.
Jag tycker det är bra att det svenska språket hela tiden får ett större ordförråd och kan heller inte förstå varför vissa så enträget verkar sky alla lånord som pesten men samtidigt inte tvekar att säga "fönster" i stället för "vindöga".

Kommer dessa "lån" leda till ett försämrat språkbruk?
Kommer de göra att det svenska språket tappar sin identitet?
Nej, antagligen inte. Språket har hållt i ett antal år och jag tror att det kommer fortsätta göra det.
Och gillar man inte internationalisering med Internet och liknande så känns det ju faktiskt ganska ironiskt om man i ett forum på just Internet (som för övrigt borde heta något annat) klagar på språkbruk.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Flyttad från Cafét

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Efter hur lång tid anses ett låneord vara svenskt? Dedicera har nog funnits tillräckligt länge i svenskan för att vara ett svenskt ord.

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Vad menas att man skapar en dedeicated server i t ex UT? :o

Medlem sedan juli 2002145 inlägg

Order dedicera härstammar enligt SAOB från latinet och har funnits i svenskan "sedan urminnes tider". Uttalet följer också svenska uttalsregler - det heter alltså dedisera.

Själv fick jag häromsistens ett dedicerat exemplar av en bok (om C# och .Net :bire) där författaren alltså har skrivit en dedikation till mig. Det är den betydelse jag traditionellt tänker på.

Kanske har ordet fått en liten annan mer anglifierad betydelse i användningen "dedicerad server", "dedicerad ADSL", etc?! Ordet har kanske utvecklats annorlunda i engelskan (där det ju från början också måste vara inlånat från latin) och det är från engelskan vi hämtat och direktöversatt uttrycken "dedicated server", etc?

Man säger väl "dedicera en server" respektive "dedikerad server"?

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Dedicera finns, men inte dedikera och det var det enda ord jag slog upp. Jag står dock fast vid att man bör använda ett vanligt svenskt ord som alla förstår, istället för att använda ett låneord oavsett om det är nytt eller gammalt. Vad som låter bäst är ointressant, språket används för att man ska förstå. De som inte vet vad dedicate/dedicera betyder kommer inte att förstå.

Dedikerad finns dock i SAOL.

dedikerad adj. (databeh.)
avsedd för en speciell användning

Själv har jag lättare att förstå "dedikerad server" än "tillägnad server" och därför använder jag också det ordet. Tillägnad server låter väldigt lösryckt.

Medlem sedan juli 2002145 inlägg

Det gäller väl alla ord? Om man inte vet vad de betyder förstår man dem inte... :OO

Dedicera och dedikation är två svenska uttryck/ord som väl kanske börjar kännas lite gamla. Det ligger i ett språks natur att ord försvinner ur det dagliga bruket och nya kommer till. Ungdommar är mycket snabbare att anamma nya ord medan äldre (från 25 och uppåt ;) ) gärna håller kvar sitt ordförråd betydligt längre. Detta är ju en ständig källa till argumentation om vad som är språkligt korrekt och inte. Man hamnar i en situation där alla har rätt och alla har fel samtidigt.
Det är bara att inse att språket, mänskligheten största innovation, ständigt förändras och måste så göra vare sig man gillar det eller inte.
Själv kan jag tänka mig att både använda dedicera och dedikation. :birp

(Det var min 25-öring för er som vet vad det var för något...)

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Första gången jag hörde "dedikerad server" på svenska så började jag tänka i två banor:

1. En server som är tillägnad/avsedd för en enda uppgift (mailserver, webbserver, filserver osv ..) Fast det är ju de flesta servrar ..?

2. En server som har en signerad hälsning från HP:s VD skriven med tuschpenna på ena sidan.

Även om jag nu börjat vänja mig så tycker jag ändå att tex "enskild server" hade funkat rätt bra på svenska om man nu menar: "en server som som fysiskt är placerad på ett webbhotell men ägs/hyrs/administreras av en enda kund."

niko skrev:

2. En server som har en signerad hälsning från HP:s VD skriven med tuschpenna på ena sidan.

:e

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

Jesper T skrev:

Vad menas då med en dedikerad adsl-uppkoppling?
Har hört att man kan skaffa en sådan via telia.

kanske är det bandbredden som är garanterad? isf är det nog inte Telia ADSL Bredband utan snarare Telia Prolane light du menar..

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)