heter "Internet Information Server" (IIS) samma på svenska
eller kanske "Internet Informations Server"
vad kallar man den på svenska? :stud
16 svar · 565 visningar · startad av firstchoice
heter "Internet Information Server" (IIS) samma på svenska
eller kanske "Internet Informations Server"
vad kallar man den på svenska? :stud
På engelska heter det:
IIS = Internet Information Service
På svenska: webbserver
Vad jag vet brukar man inte översätta produktnamn.
Flyttas från IIS, PWS.
Rikard skrev:
På engelska heter det:
IIS = Internet Information ServicePå svenska: webbserver
Vad jag vet brukar man inte översätta produktnamn.
Jag måste faktiskt rätta dig där Rikard, det heter Internet Information Services. ;) :stud
Det var väl förövrigt på NT4-tiden som den hette Internet Information Server.
är det ingen som har IIS på någon svensk distribution av Windows, som kan kolla?
Det heter likadant i den svenska som i den engelska dvs. Internet Information Services
Annars kan man ju göra en ful-översättning och skriva Internet Informations-Tjänster, men eftersom engelskan är ett språk som särkskriver tamej sjutton varenda fras, så blir översättningen inte särskilt korrekt.
Använd, som sirpan säger, det som det heter på Engelska.
OveRRidE skrev:
Jag måste faktiskt rätta dig där Rikard, det heter Internet Information Services. ;) :stud
Det var väl förövrigt på NT4-tiden som den hette Internet Information Server.
Inte nog med att du gör det, du gör det bra dessutom!
Helt riktigt, det var på NT4-tiden det hette ...server. :)
firstchoice skrev:
är det ingen som har IIS på någon svensk distribution av Windows, som kan kolla?
Det är ingen här som sitter på en nerladdningsbar variant av https://www.microsoft.se? :OO :e ;)
Det heter IIS/Internet Information Services på svenska också. Man säger ju inte, hm, *tänka*, exempelvis Ord om Word eller Fönster om Windows (som trexter skrev ovan).
Jag använder minsann jagsökerdej, Logiteks SnabbKamera, Utsiktsexpress och Vinstblixtlås jag! Har ni de lama engelska versionerna?
spango skrev:
Jag använder minsann jagsökerdej, Logiteks SnabbKamera, Utsiktsexpress och Vinstblixtlås jag! Har ni de lama engelska versionerna?
Nej, jag har ju Adobe Fotoaffär, Drömvävare och WinFörstärkare. ;)
Varför sitter ni med begravningsnätutforskaren istället för att göra något vettigt?
spango skrev:
OveRRidE skrev:
Adobe Fotoaffär
Jag antar att du menar Tegelfotoaffär? ;)
Ja, just det. ;)
Jag höll nästan på att glömma Synlig Grundläggande 6.0, som ingår i Synlig Studio Affärsföretags-utgåva. :OO
Nu när vi stoltserar med översättningar kan väl jag ta tillfället i akt och visa upp min meny. :)
erre skrev:
Nu när vi stoltserar med översättningar kan väl jag ta tillfället i akt och visa upp min meny. :)
:P :birp :e