Om det finns en fras som Svenskar kan på det Finska språket, så är det översättningen på "Får ej övertäckas".
Detta fenomen är ju ganska roligt, har frågat lite här på jobbet för att se vilka som kan översättningen, och det visar sig att alla män kan det, men bara ett fåtal kvinnor.
Varför lär man sig då denna intressanta fras? Sitter man på toaletten och har inget bättre att läsa än det som står på el-elementet: "Eisa Peitää"?
Detta fenomen är ju ganska roligt, har frågat lite här på jobbet för att se vilka som kan översättningen, och det visar sig att alla män kan det, men bara ett fåtal kvinnor.
´
Tjejer vet ju att man inte ska täcka över elementet, killar måste påminnas med en varningstext :P ;)
Den där brukar min pappa också köra med. Kul, han är halvfinne och det är typ den enda finska frasen han kan. Själv brukar jag läsa på schampoflaskor och liknande när jag duschar. Sen har jag en polare som kallar mig för Metsäämarja, det betyder skogsbär, brukar stå på tex teförpackningen.
Voi vittu är ju också en klassiker som alla kan. Riktigt underligt.
Tack, muskot! :l Nu ingår man inte i "alla" längre! *snyft!* :x
Under andra världskriget sas en finsk fras före radionyheterna varje gång. Frasen lärde sig min pappa så väl att han fortfarande kan den. (Jag har aldrig kunnat den.) För ca 20 år sedan träffade han en finne, och läste upp sin lilla harang. Den visade sig vara perfekt finska och betyda: "Nyheterna upprepas på finska efter de svenska nyheterna."
Okej, nu släpper alla språkspärrar, följande uttryck är fullständigt felstavade. Jag stavar som de låter för jag har bara hört dem, aldrig läst.
Panio lontan mittä taskolampi - Mycket snö, men ingen ficklampa (från Jönssonligan på Mallorca)
Maito on kokkorossa mota savalo olos - Mjölk i blomkrukan, men det rinner ut (möjligen är kokkorossa helt uppåt väggarna fel, för jag hittar det inte i finska lexikon, någon som kan rätta mig?)