Dig & mig är korrekt. :)
Vad e egentligen rätt? om man nu tänker att ett företag (vilket jag har svårt att tro) men i seriöst sammanhang.. kvittar det om man skriver dej istället för dig?
9 svar · 1 544 visningar · startad av voigtann1
Vad e egentligen rätt? om man nu tänker att ett företag (vilket jag har svårt att tro) men i seriöst sammanhang.. kvittar det om man skriver dej istället för dig?
Dig & mig är korrekt. :)
Jag har fått lära mig en gång i tiden att man skall skriva dig och mig. Men det uttalas dej och mej.
Dig och mig är väl skrivspråk medan mej och dej är talspråk.
Men man skall väl använda:
dig = du | ni
mig = jag
men detta är ju samma sak som jos och Juice... skriftspråket förändras ju hela tiden..
Frågan var en hypotetisk fråga.. inget som är så seriöst för mig just nu :e
Re: dig,dej,mig,mej
voigtann1 skrev:
Ja, egentligen gör det det.
SAOL införde dej/mej och har jämställt det med dig/mig numera. Nu är ju inte SAOL något rättesnöre, men påvisar ändå att en ökad acceptans för ordens alternativa stavning har uppkommit.
I formella sammanhang skulle jag dock förorda användningen av dig/mig före dej/mej.
Det tar emot att skriva dej och mej, men som Rikard påpekar är det numera accepterat att göra det.
JaktJanne skrev:
Jag har fått lära mig en gång i tiden att man skall skriva dig och mig. Men det uttalas dej och mej.
I kyrkan så säger man dig och mig. ;)
m_soderlund skrev:
JaktJanne skrev:
I kyrkan så säger man dig och mig. ;)
Det är bara en av alla de präster jag känner som använder sig av detta uttal i talspråk. Det kan förmodligen bättre hänföras till någorlunda åldrade varelser som begagnar sig av äldre språkliga uttryck. Inget konstigt alls.
Jag skriver dig och mig, men säger (säjer ;) ) dej och mej.
Jag använder båda varianterna i tal, beroende på vem jag talar med.
I skrift använder jag mig uteslutande av dig och mig.