Ingen som kan säga sin första tanke när de hör ordet
Vad tycker ni om namnet Webicera
17 svar · 478 visningar · startad av Addeladde
Ingen som kan säga sin första tanke när de hör ordet
Jag tänker på PC Hemma, PC för alla och liknande tidningar. Låter som nåt svengelskt uttryck de skulle kunna koka ihop.
känns som en variant på webbifiera, att göra något anpassat till webben... men det är ju vad jag tänker.
Re: Feedback på namn (publiceringsverktyg)
Addeladde skrev:
Jag tycker det känns felstavat; webbicera med två b känns mer korrekt. ;)
Re: Re: Feedback på namn (publiceringsverktyg)
Rikard skrev:
Addeladde skrev:
Jag tycker det känns felstavat; webbicera med två b känns mer korrekt. ;)
Jag har tänkt på det också men det är mycket enklare att göra en logga när det är ett b. Tycker det ser snyggare ut ockå.
Tycker de är för långa
Re: Re: Re: Feedback på namn (publiceringsverktyg)
Addeladde skrev:
Jag har tänkt på det också men det är mycket enklare att göra en logga när det är ett b. Tycker det ser snyggare ut ockå.
Det var det dummaste jag hört på länge. Motiviera varför det är enklare att göra en logga om det är felstavat (svengelska).
FöreningsSparbanken klarar av att göra en logga (utan särskrivning) trots sitt långa namn.
http://www.foreningssparbanken.se/images/fspa81px.gif
Felstavat och felstavat. Det är ju ett nytt komponerat namn. Jag kan ju kalla produkten för xydnsf är det felstavat då eller?
Det är en svensk böjning av ett engelskt ord, och på så sätt uppfattas det som felstavat.
webForum är ett engelskt namn, vilket är ganska konstigt eftersom webForum är på svenska. Det finns tyvärr tusentals engelska namn på saker som bara är ämnade för svenskar.
F.ö. hänvisar jag till fiddlers inlägg.
webForum är inget engelsk namn utan namnet på vår domän. Jag ser det som ett egennamn precis som när någon heter Marcus (som kanske borde stavas Markus :))
Helt rätt Kjell. Precis som att Webicera är ett egennamn.
Menar du verkligen att "Webicera" ska vara namnet på själva publiceringsverktyget eller på det man gör när man använder det?
I mina ögon är "Webicera" ett verb och inte något egennamn - till skillnad från webForum. :)
kjell skrev:
webForum är inget engelsk namn utan namnet på vår domän. Jag ser det som ett egennamn precis som när någon heter Marcus (som kanske borde stavas Markus :))
Microsoft är inget engelskt namn, utan namnet på deras företag. Nej, det är ett namn som är bildat av två sammansatta engelska ord: micro och soft.
Detsamma gäller för webForum: web och forum.
Marcus är en mer engelsk variant än Markus, men det är ingen engelsk sammansättning som i de andra fallen. Därför kan man inte säga att det är felstavat, då det inte komer från något annat ord.