webForumDet fria alternativet

Översätta Unpublish

Språk

9 svar · 438 visningar · startad av SugarDaddy

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg
Frågan#1

Hej, någon som har ett bra förslag på hur man ska översätta Publish - Unpublish? Publicera funkar ju bra, men opublicera eller outge känns inte "helt rätt".. ;)

/Mange

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Tycker du bör passa på att mynta ett nytt uttryck: "opublicera" eller kanske snarare "avpublicera", snarare än att hitta på nån omskrivning.

"Unpublish" kändes säkert lika avigt på engelska innan nån vågade använda det. (Det känns väl förresten fortfarande konstigt, även om man kan gissa vad det betyder).

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Utgiva/ingiva då? :)

Hm, avpublicera funkar ganska bra, riktigt bra t o m. :bire
Var faktiskt inne o nosade lite på utgiva o dylika alternativ men det blev bara konstigt tyckte jag :)
/Mange

Hm, avpublicera funkar ganska bra, riktigt bra t o m.

Tycker jag också. Helt i linje med normal svensk ordbildning: boka - avboka osv ..

Tyvärr så hinner du inte riktigt bli först (ser jag nu): http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=avpublicera.

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Vad ska avpublicera egentligen betyda? Är det samma sak som att ta bort något man har publicerat?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Ett förslag som kanske inte ligger helt nära, är det existerande ordet avregistrera. Om man tänker sig att publish går att översätta med registrera.

Annars tycker jag att unpublish verkar ganska konstigt även på engelska. Termen unpublished har jag däremot hört. Men den termen betyder att verket inte har publicerats överhuvudtaget, så det är inte samma sak som att avpublicera något.

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Jag tittade igenom de få svenska sidorna (enligt Google) som hade använt ordet "avpublicera" och förstår att de använder ordet som motsatsen till publicera. Vilket fantastiskt fult ord "avpublicera" är, måste jag säga;. nästan lika fult som "editera".

Håller på att översätta ett publiceringsverktyg som använder sig just av publish/unpublish - en nyhet/artikel osv kan ju vara registrerad, dvs inskriven men inte publicerad/offentliggjord. I sammanhanget finns även funktionerna godkänna artikel för publicering samt arkivera och ja, just det - unarchive anyone? :)

/Mange

I konsekvensens namn: "avarkivera"? Tycker faktiskt det låter bättre på svenska än på engelska.

dectgap skrev:

Vilket fantastiskt fult ord "avpublicera" är, måste jag säga

Ja, men samtidigt har ju elektroniska media skapat ett nytt behov. Man kan ju inte gärna "avpublicera" redan tryckta tidningsartiklar, men på nätet går det utmärkt. Så du får nog vänja dig.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)