webForumDet fria alternativet

Korsord!

Språk

2 svar · 613 visningar · startad av nordahls

Medlem sedan jan. 20031 inlägg
Frågan#1

Det finns säkert flera orsaker till att många stavar otroligt illa idag

• det faktum att man skriver väldigt lite brev idag
  • det faktum att man inte rättar det barnen skriver i skolan
  • det faktum att korsordslösandet minskar dramatiskt i yngre åldrar till förmån för dator- och konsolspel

Jag vill därför gärna passa på att i detta forum slå ett slag för korsordslösande som språkträning - nämligen interaktiva korsord!

På redigerat finns det massor av kluriga interaktiva bildkorsord som du löser och skickar in direkt i din webbläsare.
Du behöver emellertid inte vara ansluten till internet hela tiden, det går att spara korsorden för att fortsätta lösa senare och det går dessutom att skriva ut ett korsord.

Redigerat med anledning av webForums regler §2.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med hypatia alternativt forumledare@webforum.nu.

hypatia
Moderator, webForum

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

En diskussion om till exempel korsordets positiva sidor kan gärna föras i detta forumet men reklamen för din hemsida kunde du gott ha hoppat över.

:)

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Re: Korsord!

nordahls skrev:

Det finns säkert flera orsaker till att många stavar otroligt illa idag

Stavar man sämre nu än förr? Eller tycker vi bara det därför att fler än någonsin använder det skrivna språket som kommunikationsmedel?

nordahls skrev:

• det faktum att man skriver väldigt lite brev idag
  • det faktum att man inte rättar det barnen skriver i skolan
  • det faktum att korsordslösandet minskar dramatiskt i yngre åldrar till förmån för dator- och konsolspel

Källa? ;) Är det verkligen så?

nordahls skrev:

Jag vill därför gärna passa på att i detta forum slå ett slag för korsordslösande som språkträning - nämligen interaktiva korsord!

Jag tror också att korsord - liksom flera andra ordlekar - har positiv inverkan på språkutvecklingen. :)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)