Hur använder ni orden hus och villa? När säger man villa och när säger man hus? Just nu sitter jag i min fars villa. Eller hus. Ja, förstår ni vart jag vill komma?
Villa för mig är just ett fristående hus med en inrymmande bostad. Ett hus kan ju vara lite var varje, dels en villa men också ett hyreshus, stationshus eller liknande.
Ett litet sidospår från min sida kan jag säga att vi finlandsvenskar använder ordet villa istället för sommarstuga och hus är väl ett egnahemshus då ;)
Jag håller med Dryden och solbulle! :e Villa är ett fristående hus för en familj men ett hus kan vara vad som helst.
Men om man då skulle spåna vidare...
Det heter ju fritidshus och idag är det ju många som permanent flyttar ut till sina fritidshus och säger upp eller säljer lägenheten. Åtminstone här i Stockholm då det är sådana hutlösa priser både på tomter och hus med tomt. Ett fritidshus kan ju faktiskt oxå vara till för bara en familj, vilket det oftast är.
När blir då fritidshuset en villa i ovan nämnda bemärkelse :q
HUS
(av trä, sten, betong, glas, metall l. dyl. uppförd) byggnad (med väggar o. tak); särsk. om (relativt stor) byggnad avsedd till boning l. samlingsplats l. uppehållsort för människor l. djur l. till förvaringsrum för förnödenheter l. andra föremål;
VILLA
villa villan villor subst.
fristående en- el. tvåfamiljshus med trädgård
:e
Det står alltså ingenting om hur många våningar som gäller för vilken byggnad...
Är en bungalow en enplansvilla? Var går gränsen för en herrgård?
Har kanske inte det svaret som du söker. Men skillnaden mellan slott och herrgård är att en herrgård skall vara ett "herresäte" byggt i trä på två våningar. Medan slott är ett "herresäte" byggt i sten på tre våningar.
Nu tycker jag iofs inte att det alltid stämmer. Men så skall det tydligen vara! :stud