"Han får leva utan vare sig mat, kläder, bostad eller jobb" skulle jag säga. Fast du var ju närmast, det blir rätt tjatigt med så många "utan" som din familj föreslog.
Blir det inte "Han får leva utan varken mat, kläder, bostad eller jobb."? Mycket bättre än din familjs förslag iallafall, fast Mr N.:s "vare sig" låter rätt bra det också.. ;)
Blir det inte "Han får leva utan varken mat, kläder, bostad eller jobb."? Mycket bättre än din familjs förslag iallafall, fast Mr N.:s "vare sig" låter rätt bra det också.. ;)
Jo, "varken" och "vare sig" betyder ju samma sak, mycket märkliga ord bör tilläggas, och det går lika bra vilket som.
Varken är, så vitt jag har förstått, ett negationsord som ska användas i sammanhang där det finns flera val och varje val i sig ska "nekas".
Ta följande två exempel:
Jag fick varken gå på bio eller till puben.
Jag fick varken gå på bio och till puben.
Jämför med:
Jag fick inte gå på bio eller till puben.
Jag fick inte gå på bio och till puben.
Varken och vare sig tycker jag skiljer sig åt något.
Eftersom meningen ""Han får leva utan varken mat, kläder, bostad och jobb." avser att mena att det är utan alla dessa ting tillsammans så torde "varken" vara ett olämpligt ord.
Han får leva utan mat, kläder, bostad och jobb - SirPeters förslag tycker jag är lämpligt. Men även Mr. Ns förslag "Han får leva utan vare sig mat, kläder, bostad eller jobb."