webForumDet fria alternativet

Hur skriver man egentligen?

Språk

6 svar · 360 visningar · startad av bymarie

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg
Frågan#1

Det blev lite bråk hemma nämligen..

Jag ansåg att man skriver så här:
"Han får leva utan varken mat, kläder, bostad och jobb. "

Medan resten av familjen sa att man skriver så här:
"Han får leva utan mat, utan kläder, utan bostad och utan jobb."

Vem har rätt?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag hade nog skrivit såhär:
"Han får leva utan mat, kläder, bostad och jobb."

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

"Han får leva utan vare sig mat, kläder, bostad eller jobb" skulle jag säga. Fast du var ju närmast, det blir rätt tjatigt med så många "utan" som din familj föreslog.

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Blir det inte "Han får leva utan varken mat, kläder, bostad eller jobb."? Mycket bättre än din familjs förslag iallafall, fast Mr N.:s "vare sig" låter rätt bra det också.. ;)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Axel skrev:

Blir det inte "Han får leva utan varken mat, kläder, bostad eller jobb."? Mycket bättre än din familjs förslag iallafall, fast Mr N.:s "vare sig" låter rätt bra det också.. ;)

Jo, "varken" och "vare sig" betyder ju samma sak, mycket märkliga ord bör tilläggas, och det går lika bra vilket som.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Varken är, så vitt jag har förstått, ett negationsord som ska användas i sammanhang där det finns flera val och varje val i sig ska "nekas".
Ta följande två exempel:
Jag fick varken gå på bio eller till puben.
Jag fick varken gå på bio och till puben.
Jämför med:
Jag fick inte gå på bio eller till puben.
Jag fick inte gå på bio och till puben.

Varken och vare sig tycker jag skiljer sig åt något.

Eftersom meningen ""Han får leva utan varken mat, kläder, bostad och jobb." avser att mena att det är utan alla dessa ting tillsammans så torde "varken" vara ett olämpligt ord.
Han får leva utan mat, kläder, bostad och jobb - SirPeters förslag tycker jag är lämpligt. Men även Mr. Ns förslag "Han får leva utan vare sig mat, kläder, bostad eller jobb."

In my humble opinion.

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Huvudfelet i ursprungssatsen är ju den olyckliga kombinationen "varken"-"och", som redan påpekats.

Och eftersom "varken" och "vare sig" är utbytbara i nästan alla sammanhang så borde

"Han får leva utan vare sig mat, kläder, bostad eller jobb." och

"Han får leva utan varken mat, kläder, bostad eller jobb."

vara likvärdiga och rätt.

Dock är det något i kombinationen "utan varken" som stör och känns lite "avigt"?

Om man låter google avgöra: "utan varken" 532 träffar, "utan vare sig" 1930 träffar.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)