webForumDet fria alternativet

Citatstrul!!

Språk

3 svar · 720 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej!!

Skriver på den där litteraturessän ni vet(?)
Jag hann inte klart på lektionen så jag fick ta hem och göra den klart. :e

Nu undrar jag hur man gör med citat och kursiv stil:

när ska man ha citationstecken? tex. på boktitlar? och när ska man använda kursiv stil?
Är det:
Goethes "Faust"
Goethes Faust eller
Goethes "Faust" ??

Eller ska citationstecken ENDAST användas på riktiga tal/text-citat? alltså inte på titlar, låtar osv?

sen en sak till. om ett citat innehåller en punkt, frågetecken eller utropstecken som ska vara inne i citatet. ska man då sätta punkt efter citatet också? om meningen är slut alltså? det ser dumt ut. men samtidigt dumt utan punkt =/

tex:
Peter bukade säga "Ajjoojj!" Min kompis skulle sagt "Ojjajj!".

?? ingen punkt efter det första? punkt efter det sista?
Ser dumt ut med punkt efter första men samtidigt så ser det dumt ut att sluta raden utan punkt =/

HJÄLP!!

ahh. sorry :e

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

när ska man ha citationstecken? tex. på boktitlar? och när ska man använda kursiv stil?

Vilket som helst, bara du bestämmer dig för ett format och håller dig till det i hela uppsatsen. "Faust" eller Faust alltså. Om det är titlar eller rena citeringar har ingen betydelse. Personligen tycker jag att kursiv stil är snyggare. Längre citat i löpande text brukar dessutom markeras med blankrad före och efter samt indrag.

om ett citat innehåller en punkt, frågetecken eller utropstecken som ska vara inne i citatet. ska man då sätta punkt efter citatet också?

Ja. Ibland kan man dock utelämna skiljetecknet i citatet eller helt enkelt omformulera meningen så att citatet inte hamnar sist.

ok, tack =)

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)