Webbdesign (som vissa stavar webdesign som är på engelska och inte svenska)
Och vad är det som säger att "webbdesign" med två "b" skulle vara svenska? Med tanke på hur lite "w" används i svenska språket, kanske det skulle stavas "vebbformgivning", eller kanske "vävformgivning".
Hm.. Jag tror att det står i svenska akademins ordlista men jag är inte säker. Dock är jag säker på att webb står i ordlistan men inte web som är engelska.. Eller?
Hm.. Jag tror att det står i svenska akademins ordlista men jag är inte säker. Dock är jag säker på att webb står i ordlistan men inte web som är engelska.. Eller?
Det är fullt möjligt att orden står där. Det är bara det att jag irriterar mig på att en del tar ett låneord och försvenskar stavningen så att ordet blir bara lite halvsvenskt. Varför inte översätta ordet helt och hållet om det nu är så viktigt att ha det på svenska? "Webb" blir aldrig ett svenskt ord, oavsett hur många "b" du radar upp på slutet.
Skickade iväg frågan till Svenska språknämnden oxå.
Claes Garlén/Svenska språknämnden skrev:
Bokstaven ”w” började kom en gång i bruk under påverkan från den tyska ortografin i och med att den s.k. frakturstilen användes. I inhemska ord och äldre importord har ”w” i stort sett försvunnit (bortsett från egennamn), men å andra sidan har vi importerat nya ord, främst från engelskan, som innehåller denna bokstav, t.ex. ”whisky”, ”watt”, ”wok(a)”. Jag tror inte att ”w” är på väg att försvinna, tvärtom.
Det är fullt möjligt att orden står där. Det är bara det att jag irriterar mig på att en del tar ett låneord och försvenskar stavningen så att ordet blir bara lite halvsvenskt. Varför inte översätta ordet helt och hållet om det nu är så viktigt att ha det på svenska? "Webb" blir aldrig ett svenskt ord, oavsett hur många "b" du radar upp på slutet.
Jag håller helt och hållet med. Jag hatar försvenskningar av engelska / utländska uttryck, men framför allt sådana som innebär instoppande av bokstaven j. Mejl, skejt, rejv. Tvi vale!
"Webb" blir aldrig ett svenskt ord, oavsett hur många "b" du radar upp på slutet.
Det beror väl på vad man menar med "svenskt ord". :l
Svenska språket består ju helt och hållet av ord som från början användes i ett annat språk men som sedan började användas av svenskar. Ordet "webb" är lika mycket svenska som ordet "språk". ;)
Tack Tor! Men jag skriver: webb/webbdesign/e-mejl/e-post/lajv/skate/Rave.. Kan inte svenska akademin göra en ordlista på de absolut korrekta svenska orden??
Det finns ingen formgivare som arbetar med nätet som helhet vilket uttrycket antyder.
Du vet väl inte vad webbdesignern Kalle Karlsson gör? Han kanske inte jobbar med hela webben på en gång men han kan mycket väl ha kunskaper inom de delar som innefattas i ordet "webb".
Jag använder konsekvent "nät" i stället för "web eller webb" i alla sammanhang.
Då kallar du "webbmaster" för "nätmaster" eller kanske "nätmästare"?
Skulle du ringa mig och be mig flytta över en HTML-sida till "nätservern" eller "nätbetjänten" så hade jag lagt på luren. :e
Webserver är något som tillhandahåller just websidor och pratar med http-protokollet. Det finns andra servrar också. En ftp-server tex, pratar med ftp-protokollet och ger ftp-klienter möjlighet att ladda ner/upp filer. En SMTP-server kan man använda sig av för att skicka email. Vilken av alla dessa servertyper skulle man översätta med "nätserver"?
För övrigt är även "nätserver" ett svengelskt ord. Skulle man vara mer konsekvent i översättningen skulle det snarare bli "nätbetjänt". :)
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e