webForumDet fria alternativet

w

Språk

21 svar · 498 visningar · startad av Dino

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg
Frågan#1

Varför finns w. Det uttallas ju ve inte dubbelve. Den enda förklaringen jag kan se är att det i vissa sammanhang ser estetiskt bättre ut.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Jag tror inte att "W" förekommer i moderna genuina svenska ord.

Bruket av "W" är ett bekvämt sätt att slippa göra om importerade ord.

I namn förekommer "W" ymnigt dels av samma skäl, dels av estetiska skäl när det handlar om nya namn.

I gammelsvenskan var "W" vanligt på grund av det starka utländska inflytandet.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

walkie-talkie
WC (Water closet)
webb
weekend
wellpapp

De är de ord jag hittade, som inleds med w i SAOL, vid en snabb genomgång av avsnitt "V" - "W" finns inte som egen sektion.

Precis som Theon skriver, i moderna genuina svenska ord - vad nu vi ska låta omfattas av det - används inte "w" i någon direkt utsträckning.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Jag tycker att det ar synd att W forsvinner mer och mer.. Det ar en vacker bokstav!

Jag for min del kommer fran Warberg! :bire

Wow :e

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Webbdesign (som vissa stavar webdesign som är på engelska och inte svenska), webbsajt, en massa ord med webb och w finns..

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

m_soderlund skrev:

Webbdesign (som vissa stavar webdesign som är på engelska och inte svenska)

Och vad är det som säger att "webbdesign" med två "b" skulle vara svenska? Med tanke på hur lite "w" används i svenska språket, kanske det skulle stavas "vebbformgivning", eller kanske "vävformgivning".

Hm.. Jag tror att det står i svenska akademins ordlista men jag är inte säker. Dock är jag säker på att webb står i ordlistan men inte web som är engelska.. Eller?

m_soderlund skrev:

Hm.. Jag tror att det står i svenska akademins ordlista men jag är inte säker. Dock är jag säker på att webb står i ordlistan men inte web som är engelska.. Eller?

Det är fullt möjligt att orden står där. Det är bara det att jag irriterar mig på att en del tar ett låneord och försvenskar stavningen så att ordet blir bara lite halvsvenskt. Varför inte översätta ordet helt och hållet om det nu är så viktigt att ha det på svenska? "Webb" blir aldrig ett svenskt ord, oavsett hur många "b" du radar upp på slutet.

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Skickade iväg frågan till Svenska språknämnden oxå.

Claes Garlén/Svenska språknämnden skrev:

Bokstaven ”w” började kom en gång i bruk under påverkan från den tyska ortografin i och med att den s.k. frakturstilen användes. I inhemska ord och äldre importord har ”w” i stort sett försvunnit (bortsett från egennamn), men å andra sidan har vi importerat nya ord, främst från engelskan, som innehåller denna bokstav, t.ex. ”whisky”, ”watt”, ”wok(a)”. Jag tror inte att ”w” är på väg att försvinna, tvärtom.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

UlfT skrev:

Det är fullt möjligt att orden står där. Det är bara det att jag irriterar mig på att en del tar ett låneord och försvenskar stavningen så att ordet blir bara lite halvsvenskt. Varför inte översätta ordet helt och hållet om det nu är så viktigt att ha det på svenska? "Webb" blir aldrig ett svenskt ord, oavsett hur många "b" du radar upp på slutet.

Jag håller helt och hållet med. Jag hatar försvenskningar av engelska / utländska uttryck, men framför allt sådana som innebär instoppande av bokstaven j. Mejl, skejt, rejv. Tvi vale!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

"Webb" blir aldrig ett svenskt ord, oavsett hur många "b" du radar upp på slutet.

Det beror väl på vad man menar med "svenskt ord". :l
Svenska språket består ju helt och hållet av ord som från början användes i ett annat språk men som sedan började användas av svenskar. Ordet "webb" är lika mycket svenska som ordet "språk". ;)

Jag använder konsekvent "nät" i stället för "web eller webb" i alla sammanhang.

Webdesigner är ett ytterst inkonsekvent uttryck.

Det finns ingen formgivare som arbetar med nätet som helhet vilket uttrycket antyder.

Att det fått en annan innebörd är inget bra försvar.

Siteformgivare eller någon annan adekvat beskrivning som beskriver sysslan på svenska är att föredra.

IMHO ( enligt min ringa mening ;) )

Tack Tor! Men jag skriver: webb/webbdesign/e-mejl/e-post/lajv/skate/Rave.. Kan inte svenska akademin göra en ordlista på de absolut korrekta svenska orden??

Theon »

Det finns ingen formgivare som arbetar med nätet som helhet vilket uttrycket antyder.

Du vet väl inte vad webbdesignern Kalle Karlsson gör? Han kanske inte jobbar med hela webben på en gång men han kan mycket väl ha kunskaper inom de delar som innefattas i ordet "webb".

Jag använder konsekvent "nät" i stället för "web eller webb" i alla sammanhang.

Då kallar du "webbmaster" för "nätmaster" eller kanske "nätmästare"?
Skulle du ringa mig och be mig flytta över en HTML-sida till "nätservern" eller "nätbetjänten" så hade jag lagt på luren. :e

Web-Tor,

Notera att det jag skriver inte gäller som påstående utan representerar min ringa mening ;)

Jag anser att "web" och "webb" mycket väl kan ersättas av "nät" i kombination med ett relevant aktivitetsrelaterat epitet.

Jag ska undvika att ringa dig ;)

För övrigt är väl "nätservern" ett etablerat uttryck :q

För övrigt är väl "nätservern" ett etablerat uttryck

Det kan hända, men frågan är om det är synonymt med "webbserver".

Vad är det annars ?

-> Theon

Webserver är något som tillhandahåller just websidor och pratar med http-protokollet. Det finns andra servrar också. En ftp-server tex, pratar med ftp-protokollet och ger ftp-klienter möjlighet att ladda ner/upp filer. En SMTP-server kan man använda sig av för att skicka email. Vilken av alla dessa servertyper skulle man översätta med "nätserver"?

För övrigt är även "nätserver" ett svengelskt ord. Skulle man vara mer konsekvent i översättningen skulle det snarare bli "nätbetjänt". :)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)