webForumDet fria alternativet

Sär skrivning

Språk

20 svar · 812 visningar · startad av Mr. N.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
Frågan#1

Särskrivningar är ett hot mot allmänhälsan:
Rökfritt: Ingen rökning tillåten.
Rök fritt: Bolma på bara!

Vi måste gå samman och motverka särskrivningarna, ett första steg skulle kunna vara att automatiskt stänga av alla användare som använder sig av särskrivningar på webforum... kanske lite drastiskt, men det skulle antagligen ge oss ett vackrare forum där alla kunde vara trygga och skyddade mot särskrivningar.

En annan metod skulle vara att alla medlemmar MOT särskrivningar håller utkik efter detta gissel och protesterar högljutt när dylika upptäcks. Det finns ju faktiskt människor som är FÖR särskrivningar (jo, faktiskt), dessa människor - om de nu kan kallas så - måste konverteras till den enda och rätta läran om vacker, ihopskriven text. Dessa konsekventa "särskrivare" har oftast som argument att "det funkar ju så bra i engelskan..." Visst, det funkar för engelskspråkiga människor som aldrig har sett en ordentligt skriven text, men det är FULT. När särskrivningen sedan ger texten en annan innebörd är skadan som störst, jfr exemplet rökfritt kontra rök fritt. Den absolut värsta platsen en särskrivning kan dyka upp på är när ett stort och seriöst företag särskriver i annonser och dessutom ger annonsen en ny innebörd, exempelvis "3 års kalas".

Slutligen vill jag klargöra följande: Rubriken till denna tråd är INTE särskriven, "sär" är ett ord, liksom "skrivning". Särskrivning är helt enkelt en sorts sär skrivning och skall utplånas från jordens yta!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Välkommen till webForum. :) Jag tror du har hittat helt rätt nu. Det är säkert ungefär hälften av alla aktiva medlemmar som ivrigt och upprört brukar hänvisa till https://www.skrivihop.nu när någon missdådare särskriver. :) Man kan säga att vårt heliga krig mot särskrivningar, är lite av vad wF-andan går ut på. :)

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Mr. N.,

Varmt välkommen till skrivihopentusiasterna :e

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Visst skall man skriva rätt. Samtidigt måste det vara viktigare att folk skriver och ev. råkar skriva fel, än att man låter bli för att man är rädd att bli påhoppad av språkpoliser.

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Slutligen vill jag klargöra följande: Rubriken till denna tråd är INTE särskriven, "sär" är ett ord, liksom "skrivning". Särskrivning är helt enkelt en sorts sär skrivning och skall utplånas från jordens yta!

Aaaaaa! :o Vad kan rubriken vara då, om inte särskriven? Särskrivning i sig är inte fult, och ska absolut finnas kvar på jordens yta. Det är den felaktiga särskrivningen som ska bekämpas. Hurskulleannarsmeningarnaseut? ;)

Ja, jag har en skrivihop.nu-tröja och klisterlappar i plånboken.. ;)

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Axel skrev:

Axel, my man! :D
Jag tycker att det är svårt att gå ut utan klisterlapparna, man vet ju aldrig när de behövs. ;)

r: språkliga grodor :r

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

An vänder man sitt sunda för nuft brukar man kunna för stå även sär skrivningar. ;)

Axel skrev:

Aaaaaa! :o Vad kan rubriken vara då, om inte särskriven? Särskrivning i sig är inte fult, och ska absolut finnas kvar på jordens yta. Det är den felaktiga särskrivningen som ska bekämpas. Hurskulleannarsmeningarnaseut? ;)

Skrivningen är sär helt enkelt, lite annorlunda sätt att skriva på, men de där klisterlapparna från skrivihop.nu finns i en upplaga där det står sär skrivning, kolla skrivihop.nu:s FAQ på den punkten om du inte tror mig...

Angående särskrivningar respektive felaktiga särskrivningar:
Självklart menar jag felaktiga särskrivningar, vilket jag hoppas framgick av inlägget, men för att korta ner texten skrev jag bara särskrivningar, det är iofs samma misstag som görs när man säger att växthuseffekten måste stoppas. Utan växthuseffekten skulle det vara MYCKET kallt på Jorden, så den vill vi nog inte stoppa...
Men den ökade växthuseffekten måste stoppas... Så jag ber om ursäkt om mitt inlägg var oklart, men det var bara av ren bekvämlighet...

Pace: Kanske det, men det är fult och mycket svårare att läsa, om det dessutom ger felaktig betydelse åt meningen så har det definivt gått för långt!

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

och så finns det en redigeraknapp N. ;)

Glömde...

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Sorry om mitt inlägg verkade lite argt.. ;) Jag tyckte bara att det var kul att märka ord när vi ändå var inne lite på temat. Jag antar att ditt inläggs riktiga poäng framgick för alla ändå.. ;)

Eftersom ingen har kommenterat mitt inlägg så konstaterar jag att jag har rätt. :e

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Visst har du rätt. Man får lära sig att acceptera särskrivningar hur irriterande de än är. Men man ska förstås inte ge upp kampen. Frågan är bara vilket vapen som är mest effektivt att bekämpa särskrivningar med. Det skulle vara intressant att intervjua en före detta notorisk särskrivare och fråga vad som fick honom till insikt. :)

Det viktigaste är, hindra inte folk från att skriva, uttrycka sig, hur fel det än blir. Att det sen kan bli roliga felsyftningar eller särskrivningar kan man ju stå ut med.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag är på gång att beställa ett bord på Hotell & Restaurang Facket här i Norrköping. Om jag lyckas dra med mig min AMAS-vapendragare emission, kan det bli riktigt roligt.

En kompis till mig berättade att han gått mot "nästan röd gubbe". Jag kunde inte låta bli att undra om den då var orange. :OO

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Visst skall man skriva rätt. Samtidigt måste det vara viktigare att folk skriver och ev. råkar skriva fel, än att man låter bli för att man är rädd att bli påhoppad av språkpoliser.

En lösning skulle vara en sorts anmälningssystem, där uppmärksamma forumbesökare anmäler en särskrivning till ledningen, detta kontrolleras och bokförs i en databas och när ett visst antal särskrivningar har uppnåtts skickas en varning till missbrukaren. Om denna varning går omärkt förbi och särskrivaren fortsätter sin språkterror kan han/hon bli avstängd en tid för att senare bli återinförd på forumet. Sen kan man ju också visa särskrivningsantalet som en del av särskrivarens personliga information. Riktigt duktiga ihopskrivare kan belönas med en fin titel, liksom riktigt äckliga särskrivare kan få en elak titel. Detta skulle förvisso kunna leda till att de notoriska särskrivarna bara skulle försöka få så hög/låg titel som möjligt. Men samtidigt skulle det ge oss andra en chans att visa hur duktiga vi är när det gäller att skriva ihop.

Nicrosoft skrev:

En kompis till mig berättade att han gått mot "nästan röd gubbe". Jag kunde inte låta bli att undra om den då var orange. :OO

Egentligen borde det ha varit en brun gubbe då, för mitt i övergången grönt --> rött ligger brunt. Aha, kanske en nyligen genomförd ändring i trafikförordningen? Mörkhyade personer som känner sig botglömda i trafiken har krävt en lagändring. Då måste den röda gubben vara ett krav från indianernas sida och så har väl Miljöpartiet drivit igenom den gröna gubben? Eller är det ett krav från våra utomjordiska invånare?

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)