webForumDet fria alternativet

Fonetisk skrift

Språk

4 svar · 437 visningar · startad av Skarre

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Frågan#1

Jag försökte nyligen ta reda på hur man skriver "presentation" i fonetisk skrift. Jag gick till SAOB och fick då "pres'entafw4n" (fyran är egentligen superscript), men det känns inte direkt rätt. Borde det inte vara någonting i stil med "present'asj'o:n"?

Jag undrar om någon vet om detta är rätt, eller möjligtvis har en annan länk där man kan slå upp ordet.

RED: Hoppsan! När jag läser inlägget inser jag att det passar bättre i språkforumet. :r

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

"presenta'sjo:n" möjligtvis, eftersom betoningen ligger på -tion, men frågan är om SAOB klämt in några specialtecken som din webbläsare tolkar knäppt eller om de bara klantat till det?

Har lite brådis, så jag låter Racer avgöra om tråden ska flyttas eller inte. Själv misstänker jag webbläsarn. ;)

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Tror du får bättre svar i Språkforumet även om den inte var helt fel i I&W.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jag vet inte vad som är rätt egentligen, men enligt den lista över uttalsbeteckningen som SAOB använder, verkar det som att f:et borde vara ett integraltecken istället. :)

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag har dessvärre inte någon ordbok hemma, så om någon skulle vilja slå upp ordet och berätta hur det skrivs fonetiskt så skulle jag bli jätteglad. :)

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)