Fet stil & kursiv stil.
Vilket/vilka är rätt:
• Fetstil
• Fet stil
• Kursivstil
• Kursiv stil
7 svar · 454 visningar · startad av Web-Tor
Vilket/vilka är rätt:
• Fetstil
• Fet stil
• Kursivstil
• Kursiv stil
Fet stil & kursiv stil.
Om man ser till hur man (åtminstone jag) brukar uttala orden, borde det vara "fetstil" och "kursiv stil".
Jag håller med dig Ulf!
Det låter bäst med det är ju så ologiskt?
Stilen är ju fet och kursiv, inte fetstil eller kursivstil.
Pace skrev:
Pace, det är faktiskt inte alltid fel att dra ihop adjektiv med substantiv. Sammansatta ord är faktiskt en del av det svenska språket. Det är helt enkelt en av de detaljerna som gör svenskan till ett svårt och ologiskt språk. När det gäller fetstil, så utgår jag från hur jag brukar uttala det ordet. Därför anser jag att det är ett sammansatt ord. "Kursiv stil" brukar jag uttala på ett sådant sätt att det ska vara särskrivet. Ologiskt? Visst, men så är det i ett språk som har många sammansatta ord.
Jag tror nog att alla former är rätt, men jag skulle använda mig av de särskrivna formerna.
UlfT skrev:
Pace skrev:
Pace, det är faktiskt inte alltid fel att dra ihop adjektiv med substantiv. Sammansatta ord är faktiskt en del av det svenska språket. Det är helt enkelt en av de detaljerna som gör svenskan till ett svårt och ologiskt språk. När det gäller fetstil, så utgår jag från hur jag brukar uttala det ordet. Därför anser jag att det är ett sammansatt ord. "Kursiv stil" brukar jag uttala på ett sådant sätt att det ska vara särskrivet. Ologiskt? Visst, men så är det i ett språk som har många sammansatta ord.
Jag håller med dig om att "fetstil" låter lika bra som "fet stil", men trodde inte det var rätt. Det kanske är så?