webForumDet fria alternativet

"snuttar"

Språk

34 svar · 1 235 visningar · startad av celia · sida 2 av 2

Frågan, av celia

Har hört ett antal olika namn på " (fnuttar, flugsmutsar, pippifötter) men inget lika fånigt som min lärare just uppfann: Snuttar :e :e :e Vad heter det egentligen? "celia"

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

@nders --> jo det tyckte jag med - när jag hade slutat skratta :birp

Kattklös, den var bra :e

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

citationstecken heter det, och ska man citera ska man visa det med fingrarna.. :D Det blir ju lite överdrivet att säga citat hejsan slut citat.. ;)

Medlem sedan jan. 2002160 inlägg

Kul tråd! Det heter citationstecken, men det är sant att ofta använder folk tumm-tecken i skrift. När man vill spexa till det måste man absolut säga "fnuttar" -- det är ljuvligt löjligt. Det är också härligt att göra bunny-öron i luften om man vill vara 70-tal... Alla sätt är bra... Men citationstecken är det "seriösa" uttrycket.

Situationstecken är en härlig felsägning. Det grymma är att man aldrig har hjärta att rätta personen, av rädsla för en pinsam citation...

Jag tror att läraren som sa "snuttar" blandade ihop det och att han/hon hört någon säga fnuttar men virrade till det... Snuttefilt? Citatfilt?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Lite underhållande läsning om citattecken:
http://www.skolweb.se/skoltips/skriva/citat.php
http://www.svet.lu.se/Mikromanualer_och_Gula/Gula/Skriva_och_tala_svensk/Gula_kap5.html#5.6
http://www.spraknamnden.se/fragor/fragorochsvar.htm#citattecken

Citattecken, citatationstecken eller anföringstecken - samtliga är helt korrekta. I slutänden är trots allt det viktigaste att läsaren förstår vad som menas.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Med den officiella språkvetenskapens stöd har Rikard avgjort frågan.

"Bunnyöron" i luften är kul som parodi, men när gesten utförs med seriös avsikt blir den urfånig ;)

Som komplement till källorna kan nämnas att " inte bara står för "tum". Inom plangeometrin skrivs " för "vinkelsekund".

Det korrekta citattecknet kan jag inte finna i min dator trots att jag gått igenom alla ASCII-tecken (http://susning.nu/ASCII) som numera finns i en fyrställig tabell med en enorm mängd tecken.

Så, vilken av dessa tecken vill du påstå är mest korrekt att använda? ;)
"
˝

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Rikard skrev:

Så, vilken av dessa tecken vill du påstå är mest korrekt att använda? ;)
"
˝

På svenska är det ˝

UlfT, du menar förstås:
På svenska är det ˝˝˝. :e

Jag håller med Ulf T och garvar med Rikard :e

Jag får inte fram detta tecken. Hur gör man ?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Om du väljer att citera inläggen där tecknet förekommer, då ser du. Inte särskilt användarvänligt, men ändå :l

Pröva att göra följande:
Start-knappen
Kör
charmap [Enter]

I den applikationen, som även går att hitta i menyn någonstans (olika beroende på version av Windows), finns möjlighet att bläddra igenom lite mer än bara de ASCII-baserade tecknen. Testa dig fram. :)

Bugar och tackar :bire

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag har aldrig haft behovet av att använda annat än "-tecken eftersom Word och InDesign autoformaterar till dubbelsexa och dubbelnia.

Annars använder jag alltid " även om nu det andra skulle vara mer korrekt.

Medlem sedan jan. 2002160 inlägg

Theon skrev:

Som komplement till källorna kan nämnas att " inte bara står för "tum". Inom plangeometrin skrivs " för "vinkelsekund".

Om det ska vara på det sättet, vill jag nämna att det inom ekonomiska ämnen används för en miljon.

T ex:
3' kortform för 3000
3'' kortform för 3000000

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)