citationstecken?
Har hört ett antal olika namn på " (fnuttar, flugsmutsar, pippifötter) men inget lika fånigt som min lärare just uppfann: Snuttar :e :e :e
Vad heter det egentligen?
"celia"
34 svar · 1 235 visningar · startad av celia
Har hört ett antal olika namn på " (fnuttar, flugsmutsar, pippifötter) men inget lika fånigt som min lärare just uppfann: Snuttar :e :e :e
Vad heter det egentligen?
"celia"
citationstecken?
såklart :r
Har dock inte hört många använda citationstecken som benämning, får skylla på det ;)
skyman skrev:
citationstecken?
I princip ja. Men riktigt så enkelt är det inte. De man brukar använda när man citerar, ser ut som små ifyllda nior. På engelska brukar det inledande citattecknet vara två små ifyllda sexor. Dessa brukar inte användas i programmeringssammanhang, där man istället använder två små streck.
Ska man inte kalla tecknet (") för tum-tecken?
I typografiska teckensnitt, som Times New Roman, skiljer man inte bara mellan bindestreck och tankstreck utan också mellan tecknet för tum ("), som ibland oegentligt kallas rakt citattecken, och typografiskt citattecken (”). På motsvarande sätt skiljer man mellan tecknet för fot (') och enkelt typografiskt citattecken (’).
ett otyg är ju folk som säger "situationstecken" :p
dubbelfnuttar. såklart. och enkelfnuttar... :D
redigerar. fnuttar i programmeringssammanhang.
citationstecken i talsammanhang, språkligt.
Dubbelfnutt 4 president!
Jag tror att det ska föreställa WTC...
" liknar 11 (som i 11:e September) och de två tvillingtornen... :p
Det är nog viktigt att vi för in det rätta språkbruket så tidigt som möjligt
Annars kanske semikolon får heta "komma prick"
Förekommer, jag lovar.
" = citattecken / citationstecken (citattecken är att föredra)
' = apostrof
´ = akut accent
` = grav accent
Värdelöst vetande: I Sverige är "à" det enda ord som skrivs med grav accent.
Citattecken är nog det korrekta, men situationstecken det mest spridda vilket är bedrövligt.
Det mest irriterande inom ämnet är dock de som sätter upp två fingrar på vardera hand i luften när de i tal ska markera att de citerar :P
Kroppsspråk är nog bra men inte i detta fall.
Dubbelfnattigt enligt min ringa mening ;)
Det mest irriterande inom ämnet är dock de som sätter upp två fingrar på vardera hand i luften när de i tal ska markera att de citerar
Du uppskattar om de nöjer sig med att "ge dig fingret"? :p :e
Två fingrar i V-form som segergest och tummen upp för acceptans, är två bra fingervisningar.
Beklagligtvis gör jag mig nog ofta förtjänt av ett finger i luften också även om jag helst ger detta tecken själv när så är lämpligt ;)
Theon skrev:
Beklagligtvis gör jag mig nog ofta förtjänt av ett finger i luften också även om jag helst ger detta tecken själv när så är lämpligt ;)
:e
Oftast använder jag citationstecken, men ibland fjumpar eller kluttar. Snuttar är ett ord som snudd på gör att celias lärare förtjänar en good ol' spankin'. ;)
Rikard skrev:
" = citattecken / citationstecken (citattecken är att föredra)
Jag har alltid sagt och skrivit "citationstecken" och är nyfiken på varför "citattecken" är att föredra.
Den förklaring jag har fått är att det är enklare att härleda till ordet citat men även för att minska risken för att det felaktiga "situationstecken" används.
Har alltid sagt harskitar, ingen som har hört det förut. :q
Kattklös...