webForumDet fria alternativet

felskrivning?

Småprat

7 svar · 316 visningar · startad av Jymdis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Du menar - förutom en massa ekonimiskt mumbo-jumbo - att rubriken inte hänger ihop med brödtexten?

Nä, redigeraren måste ha varit full. :birp

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Det är oftast redaktören som skriver rubriker och ingresser, medan journalisten skriver själva artikeln. Finns massor med praktexempel där rubrik/ingress motsäger hela innehållet i artikeln. :)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag tror mer dom menar Försäljnings topp och inte Försäljnings stopp

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Jag tror de menar Försäljningstopp.

Jörgen HP skrev:

Det är oftast redaktören som skriver rubriker och ingresser, medan journalisten skriver själva artikeln.

Så redaktören skulle sjunka så lågt som att sätta rubriker? :o
Nä, jag tror på redigeraren/layoutaren. :p ;)

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

:stefan: skrev:

Jörgen HP skrev:

Det är oftast redaktören som skriver rubriker och ingresser, medan journalisten skriver själva artikeln.

Så redaktören skulle sjunka så lågt som att sätta rubriker? :o
Nä, jag tror på redigeraren/layoutaren. :p ;)

Tror gör man i småland och i kyrkan. §e

Det är säkerligen väldigt olika från redaktion till redaktion. Ofta har chefsredaktören en eller flera redaktörer under sig. Och på större ställen finns minst en redaktör för varje område t ex kultur, sport, nyhet etc.

Att sätta rubriker och skriva ingresser (även notiser) är en avancerad syssla. Så jag vill inte påstå att det är att sjunka lågt. Och det är få som klarar det fullt ut på ett bra sätt. Rubriksättning och ingress är ofta helt avgörande ifall artikeln ska bli läst, och även ibland om tidningen ska bli köpt. Kommer ej ihåg siffrorna, men det presenterades en undersökning för inte allt för länge sedan som handlade om vad och hur mycket som lästes i en dagstidning. Och denna visade att rysligt många bara läser rubrik och ingress. Vilket betyder att en hel del av befolkningen bildar sig en världuppfattning utifrån x antal ingresser i en tidning.

Bara detta ökar kraven betydligt på personen som sätter rubriken och skriver ingressen. På mindre ställen kanske layoutaren får göra detta, men på större redaktioner är det mer kvalificerad personal som sköter den biten. :)

Jag skulle vilja säga precis tvärtom. :e

På en mindre redaktion har redaktörerna (ofta inte fler än en per område: sport, politik, utland osv) bättre översyn över materialet som ska tryckas och kan hålla koll på rubriker, underrubriker, bildtexter osv.
På en större redaktion (som jag antar att vi talar om här) är det ett större antal redigerare pga allt materiel och att ha redaktörer som skriver allt i rubrik- och ingressväg ger två alternativ: antingen en jävla massa redaktörer eller mer självständiga redigerare. :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)