webForumDet fria alternativet

Språk algoritmer

Språk

3 svar · 302 visningar · startad av sinned

Medlem sedan aug. 200237 inlägg
Frågan#1

En fråga till alla er språkkunniga

Tror du att det är svårt att göra en riktig språköversättare?

( Med 'riktig' menar jag att man måste nog godta en viss förvrängning, man kan ju alltid be om förtydligande av viktig information )

Vi här i europa, med våra öppna gränser inom EU har lett till att väldigt många och då även mindre företag har blivit tvingade att kommunicera med utlänska kunder/företag. Tänk då om man kunde få offerter, kundförfrågningar, felrapporteringar... på sitt eget modersmål. Exempelvis om ett företag skulle få en offert från ett tyskt företag, kunna läsa en svensk kopia av den tyska offerten. Offerten skulle besvaras på svenska och den tyska offert-lämnaren skulle då läsa en översatt kopia. Hoppas ni förstår vad jag menar och att det inte blev för flummigt.

frågvisa Dennis

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Re: Språk algoritmer

sinned skrev:

Tror du att det är svårt att göra en riktig språköversättare?

Ja, jag vet att det är väldigt svårt. Det finns så många ord, kombinationer av ord och dubbelbetydelser att det är näst intill omöjligt för en dator att förstå och översätta en text på rätt sätt.

Hur översätter du t.ex. "Det är vår i luften"?

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Till arabiska? Man frågar Diya bara så svarar han.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vadå, det finns nästan perfekt maskinöversättning idag... http://www.foundingfathers.org/int/se/main/frontpage.html

Nä, men skämt åsido :)
Det finns halvhyfsade program för översättning, men de fungerar olika bra beroende poå vad de översätter. Skönlitteratur är svårast, tekniska manualer enklare.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)