Ibland kan man undra vem som skriver vad!!!
Jag gillade Gömda och Asyl! De har ju ett budskap! Acceptera inte våld.
Men nu har jag läst Mia´s Hemlighet.
???
Där står att Maria Eriksson har skrivit just Gömda och Asyl!!! Med viss hjälp av Liza Marklund.
Så när jag kommer till slutet av hennes egen bok, som är en slags Egotrip, så ser jag att det finns ytterligare en författare, nämligen Kerstin Weigl.
Man kan bli konfunderad för mindre.
En riktig soppa är det som vi alla läsare har torskat in på.
Nu skall jag bara läsa Monikas bok om sanningen.
Vad läser du just nu?
1 535 svar · 256 126 visningar · startad av Ingrid · sida 56 av 77
Frågan, av Ingrid
Själv läser jag Tage Danielsson. Är inne på en liten snutt som heter "apan som tänkte i flera led!"
Läs frågan i sin helhet →Boken jag läser just nu "Det lömska nätet" av Helene Tursten, skulle göra FRA eller ifpi avundsamma hur man kan ringa in folk ombord på ett X2000 tåg försedda med anonyma IP adresser. Annat än 4:50 from Paddington.
Så nu kommer nätkunskap att vara viktigt för att kunna läsa en enkel deckare!
Behöver vi böcker och författare?
Nu har jag läst ut en bok som jag kan rekommendera till alla och envar!
Det är Mary Ann Shaffer´s (tyvärr) enda bok ”Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap”!:e:e:e
Om inte annat så får man tips om andra saker att läsa, visste du ,vem Catullus var? Glöm honom och kasta dig över böcker av Seneca. Det skall jag göra.
Men att få ta del av ett antal människor i formen av en brevväxling är lika intressant som det nya, du vet, det där ”netet”. Man kan komma människor rätt nära via tankar och utryck.
Så får man också lite påminnelse av vad kriget kunde göra med människor.
Jag förstår det fortfarande inte, än mindre när man läser denna bok.
Lite lättare tips får man kanske i Flickscouternas Kokbok, ”innan du tillsätter ägget, knäck det”. Handfasta råd som omnämns i GLoPSPS.
Tacksamheten kommer över en som en varm våg nu när jag plitar ner dessa rader, i förhoppning om att leda dig in på banan om att läsa flera bra böcker!
Tyvärr finns det författare som har givit för många böcker LM JG för att nämna några initialer. Den de nobbade, SL han ju bara med tre böcker som också berör.
Så ta nu dig tid och sitt i lugn och ro med en bra bok.
Det blir inte bättre än så här, för att citera HN. :birp :birp
Har i dagarna avslutat en gammal klassiker, Tyst vår av Rachel Carson. Den kom ut 1962 och handlar om giftskandalerna i slutet av 50-talet, början av 60, då man använde DDT och liknande mot allt insekter och råkade döda allt från fåglar och hjortar till hundar och människor. Det är skrämmande hur mycket av den boken som fortfarande är aktuell, trots att den skrevs för 50 år sedan. Rekommenderas! (y)
Aah, denna tråd har jag ju glömt!
Just nu läser jag Clive Cusslers Flood tide. Innan det så har det blivit Åke Edwardsson och Arne Dahl...
Nu läste jag ut en mustig liten sak " Yacoubians hus" Färgstarka tilldragelse i Kairo.
Har läst klart Arvet efter Arn nu. Den var väldigt bra och rekommenderas starkt till de som läst trilogin eller bara sett filmerna. Allmänbildning är sällan roligare än såhär. Man får dock tänka på att berättelsen är vinklad och kryddad lite för att passa bättre som skönlitteratur, men ändå Birger Jarl var en stor man!
Har varit mycket dödtid på senaste så jag läste snabbt Paolo Coelho's Alkemisten också. Den var inte så vidare bra tyckte jag. Har läst några sådana där böcker tidigare som t ex Den Nionde Insikten och de var bättre.
Nu blev det fantasy igen, Den äldste, som är uppföljaren till Eragon. Med tanke på att han var 15 år när han började skriva på trilogin så är vissa saker från 15-årings perspektiv. Men hur som helst väldigt bra ändå, en rejäl pjäs på nästan 700 sidor.
Fortsätter på miljötemat och läser Tyst hav av Isabella Lövin, som fick Stora journalistpriset 2007.
Redan efter första kapitlet är jag chockad! 99% av ålen har försvunnit, och trots det inget fiskeförbud mot ål? :( Wtf. Jag gillar ål på julbordet och har det hellre om 10 år och för all framtid, än till nästa jul och sen aldrig mer.
En skitbok! Men med min takt blir det en del sådana också!
"Ett fjärran eko" av Val McDermid som normalt skriver skarpa deckare.
I denna har hon vävt in lite dataspråk på slutdelen, den första delen tjugofem år tidigare är bra, men sedan blir det helt fel!
Idag blev det slutläst i en bok om floskler! Ja Ni vet Jargong!
Leif GW Person "Den som dödar draken" Fast den rymmer nog en hel del sanningar, så passa Er säger Lasp
Igår läste jag klart Arne Dahls Mörkertal och påbörjade direkt efter det Jens Lapidus snabba cash, som verkar riktigt lovande!
Angående Arnde Dalh...i en av hans böcker nämner man adressen Rönnholmsgränd 59 (tror jag) i Vårberg och jag bodde i flera år i nummer 67.
Börjat läsa Stanislaw Lem, The Futurological Congress. Sen är det bara 10 (tror jag) böcker/noveller kvar att läsa av den samme.
Jag är en sån som bara vill ligga med dig - Fredrik Lindström
Ping-Wine
Just nu läser jag en av de roligaste böcker jag har läst på länge! Den är sorglig på sitt sätt eftersom den handlar om några människor med problem. Men de är på en resa till antarktis och mot de levnadsbetingelserna kan man inte mäta sig.
Bara att kolla in hur alla hundratusentals olika pingviner har det, som Linuxfreakar som tror på en framtid!
Det är bra berättat i korta snärtiga kapitel som bollar huvudpersonernas tankar och upplevelser mot varandra.
Mitt liv som ping-vin, för oss datamänniskor skall tieln säkert vara Ping-Wine. Men det är Katarina Mazetti som har skrivet den. Ni vet den med Grabben vid graven bredvid.
Kan man få ta del av sådant är det kul säger Lasp
För den som har tid och lust att kolla in miljön
http://www.reseguiden.se/forum/filmer/sydgeorgien-854
tricket att läsa en bit in på ett nytt kapitel, gör att det är snabbare att ta upp tråden där man var, är tillämpligt på Peter Robinson´s "Kall som graven" Det är en härlig deckare som skrevs innan han blev bestsellerförfattare, så det blir konstiga familjeförhållanden. Men storyn är bra. Läsvärd.
Nu är det Henning Mankells "Kennedys hjärna" som är på g..
jPod av Douglas Coupland. Rätt kass faktiskt.
Mitt i all bedrövelse, ja ni vet detta med att tända ett ljus istället för att förbanna mörkret!
Jag har hittat boken, "Svinhugg" av Marianne Cederwall. Den kunde också heta "Receptbok mot oförrätter" Riktigt kul läsning säger Lasp
Misterioso av Arne Dahl.
Tacka katten för det - Herman Lindqvist
Återigen en kåserisamling på hela 33 stycken.
För er som är historieintresserade så har Herman Lindqvist skrivit åtskilliga böcker om Sveriges historia och det finns även en TV-serie, "Hermans historia", där svensk konungahistoria beskrivs på ett fascinerande sätt, men det kanske ni redan visste? Förmodligen.