Hon jag nämnde nyss, Maria Ernestam. Jag läste ut hennes kanske bästa "Busters Öron" i natt.
Så nu kastade jag in i hennes första bok "Caipirinha med Döden"!
Oj va lovande inledning, skall bli spännande.
Vad läser du just nu?
1 535 svar · 256 137 visningar · startad av Ingrid · sida 55 av 77
Frågan, av Ingrid
Själv läser jag Tage Danielsson. Är inne på en liten snutt som heter "apan som tänkte i flera led!"
Läs frågan i sin helhet →Ni vet, det där klicheuttrycket, "Om du bara skall läsa en bok .."
Men om du har funderat på mer existensiella saker, som liv och död, och inte vet vad som är vad?
Då är säkert Maria Ernestamś bok mycket läsvärd!
Vad den heter? "Caipirinha med Döden" Drinken är sockersöt men boken kan vara läskig i sin tanke.
Nu ger jag mig på en grundläggande manual eller handbok om Linux.
Vill veta hur det fungerar i grunden.
Om det är någon annan som vill veta, så PMá mig om fjorton dar, då kan jag allt säger Lasp
jme skrev:
Skeleton coast av Clive Cussler.
åfan, hur var den? hade lånat den men hann inte läsa den :)
Vi, de drunknade! ett stort epos från Danmarks lilla ärö.
Helt otroligt bra bok, mycke krig och djävla människor, men det är livet!
Traven med bra Linux och Linus böcker växer under tiden.
Stäppens krigare av Conn Iggulden, första delen i romanserien om Temudjin (Djingis Khan). Var tvungen att läsa om den efter jag läst 2:an, Bågens mästare.
Väntar nu otåligt på att 3:e delen ska komma...
Jag trodde att jag hade läst alla böcker av Wilbur Smith, men av en händelse kom jag över "När falkarna flyger" En grym beskrivning av hur de vita tar över Matabele, det som blev Rhodesia, nuvarande Zimbabwe.
Men nu har jag Dennis Lehane "Ett land i gryningen" framför mig Nästan 800 sidor lugn julläsning.
Blev nyss klar med "Låt den rätte komma in", av John Ajvide Lindqvist. Den var riktigt bra. Och otäck.
I natt läste jag ut "Nattfåk" av Johan Theorin. Skall tillbaka till bibblan den 2/1.
Detta är hans andra bok med ödsliga Öland som händelsernas centrum.
Mycket välskrivna och realistiska böcker som väver samman viss dåtid med nutid.
Mycket läsvärt.
Läser nu Just-så-historier av Rudyard Kipling. Så nu vet jag hur elefanten fick sin långa snabel och hur leoparden fick sina fläckar. :)
Igår läste jag ut "Med gift i blodet" av Val McDermid Rätt rafflande och modern bok.
Just nu är hela jag ett stort leende.
Har precis kommit en bit in i Håkan Nesser´s "Berättelse om Herr Roos"
Sånt är livskunskap, så lärde jag mig ett nytt ord Pyrofil, Googla på det ;-)
Danny skrev:
åfan, hur var den? hade lånat den men hann inte läsa den :)
Gillar du Clives andra böcker så bör du nog läsa. Den var helt ok.
Just nu läser jag Åke Edwardssons "Nästan död man".
Nu är jag snart tillbaka in i "Ett land i Gryningen" som min hustru passade på att ta till sig medans jag blixtläste "Svensk Maffia" som pojkarna rekommenderat.
Det är klart för dem som känner till vissa personer från skoltiden är den speciellt intressant. Så kan livet bli om man inte passar sig! Det är mycket Skånsk horisont på det hela.
Men jag tycker att boken, speciellt den senare delen talar om hur det svenska samhället kan komma att vara när det gäller grov kriminallitet. Skrämmande!
En kunskapsbok för alla läger. Köp in ett antal och ge till Polisen!
Jag läser, för säkert 7:e gången, Dumskallarnas Sammansvärjning av John Kennedy Toole. Underbar bok.
Tornets Fall av Robert Jordan
"Men inte om det gäller din dotter" Ett dåligt hantverk av Jan Guillou!
Tänk så torftligt det kan bli, upprapat och förutsägbart.
Nä! Janne Guillou lägg av skrifandet och njut av livet! Det unnar jag dig sedan "Ondskan"!
Livet kan vara att Bara Vara säger Lasp
Jag måste också få nämna en bok jag inte läser!
"En plats i solen" av Liza Marklund
En riktigt dålig bok enligt min hustru som nästan orkat igenom den.
Praktiskt att vi är två som kan skummma bibliotekets nytillkomna verk snabbt och kan ge varandra tips om vad som är läsvärt.
Här har ni nu tips på två böcker som man inte behöver kasta bort tid på.
Så finn något annat!
Njut av bra författare och händelser som berikar Edra liv säger Lasp
Vissa böcker är läsvärda, kanske inte bara för att de är bra skrivna!
"Dödergök" av Katarina Wennstam är en sådan bok, kvinnovåld förklarat på ett bra sätt.
Det finns ju där, och det måste göras synligt, så att det kan minskas!
Nu har drygt hundra sidor kvar av femhundra och boken är läsvärd! ;)
Häromveckan fick jag tillbaka en bok från en vän, inget märkligt med det, utom att jag hade lånat ut boken till honom för över tjugo år sedan! Jag har nyss läst ut den, och har inget minne att jag hade läst den då!
En liten treflig bok "Stellas frihet" av Staffan Seeberg. Ett gott språk och definitivt ett händelseförlopp som vi skall vara mer observanta på.
Så där ser ni, låna ut böcker, de kommer igen och kan ge läsupplevelser.
Den här helgen har jag fyllt sjuttio och läst ut en angelägen bok.
Kanske man kan förstå människor lite bättre ;-) Nänä.
Boken heter "Himmel över Everest" och är ett stycke nutidshistoria tycker jag.
David Lagercrantz har gjort ett bra jobb.