webForumDet fria alternativet

Vad läser du just nu?

Böcker

1 535 svar · 256 204 visningar · startad av Ingrid · sida 17 av 77

Frågan, av Ingrid

Själv läser jag Tage Danielsson. Är inne på en liten snutt som heter "apan som tänkte i flera led!"

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

En kvinna att älska av Theodore Kallifatidus (res för stavning).
En klart läsvärd bok om både relation och om att man ständigt är invandrare när man har ett annat lands kultur med sig.
Heder åt författaren. Bra.

Medlem sedan nov. 200321 inlägg

El Camino - En inre resa, av Shirley MacLaine.

Medlem sedan mars 20012 635 inlägg

håller på med en bok om asp nu.
men jag vill läsa Låsas kungen vilken jag började läsa hos min flickvän nu i helgen.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

En mycket gammal bok om drömtydning, det står tyvärr inte vem som gjort den men den är ganska intressant.

Medlem sedan okt. 2003108 inlägg

Är snart klar med "Nu dog du - Bombernas århundrade" av Sven Lindqvist. En mycket intressant historielektion.

På läslistan står härnäst Snabbmatslandet, No Logo och en bok om Boo.com... vet inte i vilken ordning jag ska ta dem bara.. :/

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Jag har äntligen börjat läsa Harry Potter - Order of the Phoenix och i skolan läser jag Agatha Christie.

Barbara Tyler Bradfords "inte för vinnings skull"

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Bjuufaren skrev:

Är snart klar med "Nu dog du - Bombernas århundrade" av Sven Lindqvist. En mycket intressant historielektion.

Hmm, är den bra? :) Jag har läst en av hans andra böcker, "Utrota varenda jävel" där han driver en väldigt intressant tes om att Hitlers vision om ett Förintelsen och beredandet av "lebensraum" var en del av 1800-talets vedertagna uppfattning om den starkes biologiska rätt.. Den är skriven delvis som en personlig berättelse, delvis som en faktabok. Jag hade nog förväntat mig mer av det senare, men den var fortfarande bra. Är "Nu dog du" likadan?

Bjuufaren skrev:

På läslistan står härnäst Snabbmatslandet, No Logo och en bok om Boo.com... vet inte i vilken ordning jag ska ta dem bara.. :/

"Boo.com" (Lindstedt, Gunnar) är bra! No Logo är mindre bra. Men det är förstås ditt eget val. ;)

--

Läser JUST NU: Bakvända världen, Galeano Eduardo.

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Läser ingenting särskilt, bläddrar lite i Silmarillion när jag känner mig inspirerad att läsa om ett särskilt avsnitt :)

Bör väl läsa Jules Vernes "Twenty-thousend leagues under the sea" också, ska vara utläst till v.48.

Tolkiens De förlorade sagornas bok

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Dreamcatcher av Stephen King. Ganska läskig.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Boo.com läste jag ut igår. Riktigt underhållande bok faktiskt.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tänk så mycket bra det finns som är skrivet för länge sedan!
Jag läser nu Stora Famnen av Gösta Gustaf-Jansson. En rent otroligt bra bok. Tänk att detn känns aktuell trots att den skrevs 1937. Imponerande. Läs våra svenska författare.

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

The Naked And The Dead av Norman Mailer, rekommenderas.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Attentatet i Pålsjö skog av Hasse Alfredsson.

Den handlar om hur några svenska antinazister under kriget, spränger ett permittenttåg utanför Helsingborg. Som följd av detta, ockuperas Sverige av Tyskland. HF har spekulerat i dels hur en sådan ockupation skulle bli för Sverige, dels vilka konsekvenser för kriget i övrigt, som denna ockupation skulle få. I mitt tycke känns hans spekulationer klart trovärdiga.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Börjat läsa Terry Pratchett's Discworld böcker, jävligt bra.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Läste ut Torpeden av Bodil Mårtensson förra veckan, så nu har jag börjat på Fallet G av Håkan Nesser.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

UlfT skrev:

Den handlar om hur några svenska antinazister under kriget, spränger ett permittenttåg utanför Helsingborg. Som följd av detta, ockuperas Sverige av Tyskland. HF har spekulerat i dels hur en sådan ockupation skulle bli för Sverige, dels vilka konsekvenser för kriget i övrigt, som denna ockupation skulle få. I mitt tycke känns hans spekulationer klart trovärdiga.

Den är ju gammal. §jr :r :e

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

casca skrev:

UlfT skrev:

Den är ju gammal. §jr :r :e

Den var faktiskt gammal redan när du läste den. :p

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Simon Singh » Fermats Gåta

Lättsam popvetenskap...

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)