Vad är det för fel på "läskeblask"? :e
Varför ska man envisas med att säga "dricka" om tex läsk? Är det inte bättre att bara säga "läsk" istället? ;) Irriterar mig hemskt mycket på det här :e
14 svar · 486 visningar · startad av Viking
Varför ska man envisas med att säga "dricka" om tex läsk? Är det inte bättre att bara säga "läsk" istället? ;) Irriterar mig hemskt mycket på det här :e
Vad är det för fel på "läskeblask"? :e
Jag brukar säga Lemonad... som mormor :)
Röstar på ordet "sötdricka" som mina gamla släktingar använder. Sorry viking ;-)
Använder båda. Men det rätta är ju definitivt läsk då dricka kan vara typ vilken vätska som helst (i mina ögon) :e
Dricka gillar jag, lite nostalgisk och äktsvenskt på det gamla hederliga sättet. Jag tror att jag skall börja säga dricka mer!
Läskeblask är snudd på sinnessjukt fult, folk som säger det måste ha läst för mycket Kalle Anka :).
Slödrick heter det :bire
Cola heter det väl, det är väl det enda om är riktig läsk, resten är läskeblask
Cola heter det väl, det är väl det enda om är riktig läsk, resten är läskeblask
Det är lite smålarvig att träta om vilket bilmärke som är bäst, det är larvigt att träta om vilket operativsystem som är bäst, det är verkligen sjukt larvig att träta om vilket ishockeylag som är bäst och det är sannerligen snudd på overkligt larvig att träta om vilken läsk som är bäst.
Cola som cola, dom är bruna, innehåller mycket socker och smakar lite olika, hur kan folk orka bry sig? Det är viktigare att bry sig om vilket öl som är bäst :bire
sgtpepper, säger du äta istället för mat också? ;)
Ett par förslag till alla som säger dricka istället för sådant som drickes:
Med glimtiga sommarhälsningar,
@nders
När jag tänker efter så säger jag nog oftast namnet på sorten, tex. Sockerdricka, Fanta, Cola, Hallonsoda.
sgtpepper skrev:
Läskeblask är snudd på sinnessjukt fult, folk som säger det måste ha läst för mycket Kalle Anka :).
Självklart, det är ju Kalle Ankas översättare som hittat på ordet! :bire
Läsk, dricka, virke - det beror på sammanhanget... Är det bara jag som är anpassningsbar? :e
sgtpepper, säger du äta istället för mat också?
Nej, men jag säger käk - käka, krubb - krubba etc.. :e
Självklart, det är ju Kalle Ankas översättare som hittat på ordet
Vilket är en självklar anledning till att inte använda ordet. :)
:stefan: skrev:
Självklart, det är ju Kalle Ankas översättare som hittat på ordet! :bire
Vad heter det på engelska? :q
Vid en sökning på nätet fick jag fram att läskeblask också används i Halland. :e