Ibland kan det vara svårt att förstå det nysvenska språket och det är heller inte sällan man hör det.
Inte heller kan man gömma sig från att inse detta faktum, dvs. att detta har blivit en större samhällsfråga.
Ska vi anpassa oss eller ska vi inte!? Med denna ordlista tar vi ett större steg till förståelse i den processen.
Jag håller precis på att läsa boken "Världens dåligaste språk" Av Fredrik Lindström som bl.a. ta upp sånt här. Mycket bra bok för övrigt!
En sak är säkert - vi kan inte göra nåt åt dessa nya ord. Många vill "förbjuda" sådana här ord för att bevara det svenska språket - det är naturligtvis både omöjligt och felaktigt. ALLA ord som vi har idag är ju "påhittade" på samma sätt som t.ex guzz, softa, banga.
Jag håller precis på att läsa boken "Världens dåligaste språk" Av Fredrik Lindström som bl.a. ta upp sånt här. Mycket bra bok för övrigt!
En sak är säkert - vi kan inte göra nåt åt dessa nya ord. Många vill "förbjuda" sådana här ord för att bevara det svenska språket - det är naturligtvis både omöjligt och felaktigt. ALLA ord som vi har idag är ju "påhittade" på samma sätt som t.ex guzz, softa, banga.
nu gjorde du bort dej rejält...
"Världens dåligaste språk"
det heter "Världens sämsta språk"
2Nasty4U »
Som flera andra redan har påpekat så återgav jag bara en boktitel.
Dessutom så är det inget fel på att säga "dålig, dåligare, dåligast". (Orden tas t.o.m. upp i Svenska Akademins ordlista).
Anledningen till att du och många andra människor tror att detta är felaktigt beror troligtvis på att orden "sämre" och "sämst" inte har någon grundform. (Det finns inget som heter "säm"). ;)
250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849